|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

بهره برداری از سد البرز با حضور معاون اول رئیس جمهور آغاز شد

بهره برداری از سد البرز با حضور معاون اول رئیس جمهور آغاز شد

بهره برداری از سد البرز با حضور معاون اول رئیس جمهور آغاز شد

معاون اول رییس جمهوری در آئین بهره برداری از سد البرز  از برنامه ریزی دولت برای ایجاد 5 / 2  میلیون فرصت شغلی در سال آینده خبر داد.
به گزارش روابط عمومی آب منطقه ای مازندران ، "محمدرضا رحیمی" روز شنبه (امروز) در آیین آغاز بهره برداری از سد البرز در مازندران، گفت: دولت امسال تلاش کرد برای 5 / 1 میلیون نفر شغل ایجاد کند و برای سال آینده نیز ایجاد 5/2 میلیون فرصت شغلی برنامه ریزی شده است.
وی با بیان آنکه با بهره برداری از سد البرز برای 12 هزار نفر در منطقه فرصت شغلی  ایجاد می شود، اظهار داشت: اجرای این سد ظرفیت های خوبی را به ویژه در بخش تامین آب شرب و کشاورزی و تفریحی توریستی ایجاد کرده است و حدود یک سوم جمعیت مازندران به نوعی از آن منتفع خواهند شد .
وی با تاکید بر لزوم بهره برداری بهینه از منابع آب، تسریع در طرح های آبرسانی به شهرهای شیرگاه، بابل، بابلسر، امیرکلا، فریدونکنار و خزر شهر در استان مازندران را خواستار شد.
معاون اول رییس جمهوری در ادامه با پاسداشت ایام مبارک دهه فجر، پیشرفت های کشور را در 32 سال گذشته به برکت امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی دانست و گفت: انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) از دو ویژگی اساسی برخوردار است.
وی شکست ابهت ابرقدرت ها را ازجمله ویژگی های انقلاب اسلامی خواند و افزود: هم اکنون ایران به برکت انقلاب اسلامی به عنوان یک کشور صاحب تمدن در عرصه جهانی پیشتاز است.
وی ویژگی دیگر انقلاب را مقاومت و پایداری در مقابل کشورهای ستمگر عنوان کرد و گفت: این انقلاب به تمام جهانیان درس مقاومت و پایداری آموخت و هم اکنون تمام آزادگان جهان انقلاب اسلامی ایران و امام خمینی (ره) را الگوی خود قرار می دهند.
رحیمی با اشاره به انقلاب های در حال وقوع در خاورمیانه، ابراز امیدواری کرد: به زودی شاهد سقوط قدرت های پوشالی و فاسد باشیم.
به گفته وی، انقلاب اسلامی به دلیل دستاوردهای عظیم آن الگوی مناسبی برای کشورهای منطقه است.
معاون اول رییس جمهوری در پایان با اشاره به اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها، اظهار داشت: اجرای این قانون تاکنون دستاوردهای خوبی به ویژه در بخش نان و بنزین به همراه داشته و امید است در آینده نزدیک امکان صادرات دو میلیون تن گندم برای کشور فراهم شود.
وزیر نیرو نیز در این آیین از مجریان احداث سد البرز قدردانی کرد و گفت: هم اکنون سرمایه گذاری های خوبی در بخش آب کشور صورت می گیرد.
مهندس "مجید نامجو" با بیان آنکه با اجرای سد البرز در منطقه لفور مازندران یک سوم جمعیت این استان از منافع آن بهره مند می شوند، یاد و نام حضرت آیت الله "صالحی مازندرانی" از علمای بنام این منطقه را گرامی داشت و افزود: وزارت نیرو درخواست های مکرر مردم این منطقه برای تغییر نام سد البرز به نام آیت الله "صالحی مازندرانی" را بررسی می کند.
قبل از سخنان آقای دکتر رحیمی  و مهندس نامجو آقای دکتر طهماسبی به تشریح ویژگی های سد البرز از جمله تنظیم حدود 200 میلیون متر مکعب آب برای 54000 هکتار از اراضی پرداخت و گفت با احداث این سد سالانه 70 میلیارد تومان درآمد ناخالص ایجاد می شود و دآمد خالص آن حدود 28 میلیارد تومان برآورد می  گردد . طهماسبی افزود : احداث این گونه سدها در مازندران توانمندی نیروهای بومی را بسیار افزایش داده و ما قادریم هم اکنون در مازندران 20 سد را اجرا کنیم .

مدیر عامل آب منطقه ای مازندران میزان سرمایه گذاری در بخش  آب را در مازندران حدود 40 میلیارد ریال در هفته اعلام کرد و افزود : در همین طرح دولت 175 میلیارد تومان برای احداث سد سرمایه گذاری کرده و پس از تکمیل شبکه مجموع  سرمایه گذاری  در این طرح حدود 400 میلیارد تومان خواهد بود .
سد مخزنی البرز که از نوع سنگریزه ای با هسته رسی است، در 45 کیلومتری جنوب بابل در منطقه لفور سوادکوه واقع شده است.
این‏ سد دارای مخزنی به حجم ‏‏150 ميليون مترمکعب است و با بهره برداری از آن، آب مورد نیاز 54 هزار هکتار از 220 ‏روستاهای شهرهای بابل، بابلسر، قائم شهر و جویبار تامین می شود. ‏
‏از اهداف دیگر احداث این سد، تامین آب شرب 650 هزار نفر از جمعیت شهر‏های گروه الف مازندران شامل بابل، بابلسر، امیر کلا، خزر شهر و فریدونکنار و نیز تولید برق به ‏میزان 10 مگاوات است.
اجرای این سد، نقش موثری در ایجاد و تقویت زمینه های گردشگری ‏منطقه خواهد داشت. ‏

با اجرای این سد میزان حجم قابل تنظیم آبهای سطحی استان از طریق سدها های استان از 245 میلیون متر مکعب به  437 میلیون متر مکعب  خواهد رسید .

البرز دارای ارتفاع 78 متر از پی و 838 متر طول تاج است.
همچنین دریاچه سد البرز به طول 5/4 کیلومتر، مساحتی افزون بر 500 هزار هکتار را شامل می شود.
با افتتاح این سد برای افزون بر 12 هزار نفر امکان اشتغال زایی فراهم می شود.
سد خاکی البرز  تا کنون  به میزان 100 میلیون مترمکعب آب آبگیری شده  است .

 

کد خبر: 112
  تاریخ خبر : 1389/11/16
  آخرین به‌روزرسانی : 1389/11/19
 1696
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 61
  • بیشترین بازدید همزمان : 303
  • بازدید امروز : 20,579
  • بازدید دیروز : 14,229
  • کل بازدید : 17,841,335
  • آخرین به روزرسانی : 1403/02/06 09:11:52
  • شناسه IP شما : 18.191.46.36

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : ساری کیلومتر 3 جاده ساری - قائمشهر
  • کدپستی : 4815898643
  • تلفن : 4-01133347801
  • فاکس : 01133347800
  • پست الکترونیکی : info[at]mzrw.ir
  • پیامک : 030007650007574
  • تلفن گویا : 1821