|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

دکتر یوسفی مدیر مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر:

پیش بینی می شود در سه سال آینده شاهد افزایش 42 سانتی متری تراز آب دریا باشیم.

آقای دکتر داریوش یوسفی کبریا مدیر مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر با بیان این مطلب گفت: در 20 سال گذشته شاهد پسروی آب دریای خزر بودیم اما طی 6 ماه گذشته بیش از 11 سانتی متر افزایش تراز آب دریا را داریم.

 

به گزارش روابط عمومی آب منطقه ای مازندران: پنجشنبه 4 خرداد 96، کارگاه آموزشی-تخصصی "نوسانات تراز آب دریای خزر و علل ناهمخوانی آن (در بعد ملی و منطقه ای)" با حضور مدیران، معاونین و کارشناسان و پژوهشگران از شرکت مدیریت منابع آب کشور، سازمان نقشه برداری، بنادر و دریانوردی، آب منطقه ای، هواشناسی، استانداری، دانشگاه های تهران، مازندران، گلستان، کشاورزی ساری و صنعتی نوشیروانی بابل و ... در سالن همایش مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر در شهرستان ساری از ساعت 9 صبح الی 16 برگزار گردید.

آقای دکتر داریوش یوسفی کبریا دانشیار دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل و مدیر مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر، با بیان تاریخچه نوسانات دریای خزر و مسائل مرتبط با آن و همچنین بررسی علل نوسانات خزر در طی 180 سال گذشته و اثرات آن، اشاره نمودند: از بدو پیدایش دریای خزر، دوره های مختلف پیشروی مشاهده می شد و بر اساس شواهد از 12 هزار سال گذشته رفتار دریا نوسانی بوده است. دکتر یوسفی در ادامه اشاره داشتند: هر چند در 20 سال گذشته شاهد پسروی آب دریای خزر (به میزان 140 سانتیمتر) بودیم اما طی 6 ماه دوم سال گذشته (نیمه اول سال آبی) بیش از 11 سانتی متر افزایش تراز آب مشاهده گردید و بر اساس پیش بینی های انجام شده در بولتن خبری CASPCOM در سه سال آینده شاهد افزایش 42 سانتی متری تراز آب دریا خواهیم بود.

ایشان در این کارگاه به دو گروه عواملی اصلی در ثبت میزان نوسانات دریا اشاره نمودند:

  1. عواملی که موجب تغییر کمی آب دریا نمی شوند ولی باعث جابجایی آب می گردند شامل (جزر و مد توفان و ماه و خورشید، نایکنواختی توزیع فشار اتمسفر بالای دریا، امواج سونامی ناشی از زلزله زمین، تغییر غلظت آب در نزدیکی ساحل که اثرات آنها خیلی قابل توجه نمی باشد.
  2. عواملی که با تغییر در مقدار آب باعث افزایش یا کاهش تراز آب می شوند شامل: ورود آب رودخانه ها، نزولات جوی، تبخیر از سطح دریا و عوامل انسانی که اثرات قابل توجهی در نوسانات دارند.

وی با بیان اینکه این مرکز مسئولیت بررسی مستمر بیلان آبی و تولید داده های پایه تراز سطح آب و پیش بینی آن در کوتاه مدت و درازمدت با احداث و تجهیز ایستگاه های اندازه گیری ثابت و شناور و مطالعه اثر نوسانات برروی سواحل و پیشنهاد رقوم بهینه جهت حفاظت مناطق ساحلی دریای خزر را در ابعاد ملی و منطقه ای به عنوان نماینده آب شناسی در قانون توافقنامه همکاری آب شناسی و هواشناسی کشورهای حاشیه دریای خزر به عهده دارد افزود: امروز جلسه هم اندیشی با حضور متخصصین دستگاه های ذیربط و تعدادی از اساتید برجسته دانشگاهی برگزار شد تا این مهم مورد بررسی و راهکارهای مناسب ارائه شود.
مدیر مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر از این دریا به عنوان بزرگترین آبگیر بسته جهان یاد کرد و گفت: این دریا دارای 7 هزار کیلومتر ساحل و 400 هزار کیلومترمربع وسعت بوده که عمده آب آن از طریق رودخانه ولگا تأمین می شود و میزان شوری آب آن حدود 12 گرم در لیتر بوده که باید برای این آبگیر بسته بزرگ جهان یک سیستم مدیریت یکپارچه ملی و منطقه ای داشته باشیم.

وی تصریح کرد: دستگاه های متعددی در سطح ملی و کشورهای منطقه داده های آبشناسی و هواشناسی دریای خزر را ثبت، ضبط و پردازش می کنند که براساس مطالعات انجام شده ناهمخوانی هایی بین این داده ها مشاهده شده است. شده است که در این راستا این مرکز در سطح ملی تلاش دارد تا بستر همخوانی این داده ها را فراهم کند. لذا با اقداماتی که انجام دادیم به هدفمان نزدیک شدیم. 
در بخش دوم آقای دکتر عبدالعظیم قانقرمه (عضو هیئت علمی دانشگاه گلستان) به ابعاد و چالشهای ثبت داده های تراز آب دریای خزر و تحلیل سینوپتیکی کوتاه مدت خزر در نوار ساحلی (ترازهای طوفانی) پرداختند. 
همچنین در بخش سوم کارگاه آخرین وضعیت نوسانات و پیش بینی های آتی توسط خانم مهندس سیده معصومه بنی هاشمی متخصص GIS و سنجش از دور مرکز ارائه گردید.

در پایان، با توجه به اینکه یکی از اثرات بسیار مهم نوسانات بر روی حدبستر و حریم دریا می باشد و با عنایت به مصوبه هئت محترم وزیران در جلسه 24/02/1396 مبنی بر اینکه وزارت نیرو موظف است تا پایان برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نسبت به تهیه نقشه حد بستر تالاب ها و دریاچه ها اقدام نماید و همچنین براساس بحث و تبادل نظر کارشناسان و محققین دستگاه های مختلف حاضر در کارگاه، پیشنهاد گردید کارگاه بعدی در خصوص تعیین حد بستر و حریم دریا توسط مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر برگزار گردد.

کد خبر: 1380
  تاریخ خبر : 1396/03/04
  آخرین به‌روزرسانی : 1396/03/06
 مدیر روابط عمومی
 970
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 56
  • بیشترین بازدید همزمان : 303
  • بازدید امروز : 12,777
  • بازدید دیروز : 14,229
  • کل بازدید : 17,833,533
  • آخرین به روزرسانی : 1403/02/06 09:11:52
  • شناسه IP شما : 3.16.15.149

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : ساری کیلومتر 3 جاده ساری - قائمشهر
  • کدپستی : 4815898643
  • تلفن : 4-01133347801
  • فاکس : 01133347800
  • پست الکترونیکی : info[at]mzrw.ir
  • پیامک : 030007650007574
  • تلفن گویا : 1821