|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

تاکید معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران بر ساماندهی و تعیین تکلیف چاه های فاقد پروانه در جلسه شورای حفاظت منابع آب استان

به گزارش روابط عمومی آب منطقه ای مازندران آقای مهندس رازجویان معاون هماهنگی امور استانداری مازندران با اشاره به اهمیت آب زیرزمینی در تأمین نیاز شرب و کشاورزی استان و ضرورت حفظ این سرمایه ملی بر تسریع در ساماندهی و تعیین تکلیف چاه های فاقد پروانه تأکید کرد.

جلسه شورای حفاظت منابع آب استان با موضوع تعیین تکلیف چاه های فاقد پروانه بهره برداری، تامین سوخت برای چاه های کشاورزی و گزارشی از اقدامات انجام شده در خصوص توسعه کشت باغات در اراضی شیبدار در محل استانداری مازندران در روز یکشنبه 19 خرداد بر گزار شد.

در این جلسه آقای مهندس رازجویان با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه تعیین تکلیف چاه های فاقد پروانه گفت تا کنون از 57هزار چاه فاقد پروانه قبل از قانون این استان حدود 50 درصد موفق به تشکیل پرونده شدند. لذا انتظار داریم این مهم تا پایان سال به سرانجام برسد و ما نیازمند مشارکت و همراهی بیشتر مالکین چاه و همچنین سرعت بخشیدن به رسیدگی به پرونده ها از سوی آب منطقه ای هستیم که امیدواریم این کار با مشارکت همه ذی نفعان و دستگاه های متولی انجام شود.

معاون هماهنگی امور استانداری مازندران با اشاره به یارانه دولت در بخش تأمین سوخت چاه ها و ضرورت جلوگیری از قاچاق آن گفت ساماندهی چاه ها علاوه بر آنکه امکان مدیریت سوخت را فراهم میکند از همه مهمتر میزان خروجی آب از سفره آب زیرزمینی را نیز تحت کنترل در خواهد آورد و کشاورزان ما نیز میتوانند از سوخت برق به جای سوخت فسیلی استفاده کنند که این امر امکان توسعه پایدار را با حفظ شرایط زیست محیطی فراهم میکند.

رازجویان حفاظت کیفی منابع آب را مهم و ضروری برشمرد و تأکید نمود ضمن اعمال مدیریت در این زمینه باید آبخوان های خود را نیز تقویت کنیم.

در این جلسه آقای دکتر محمد ابراهیم یخکشی مدیر عامل آب منطقه ای مازندران با تشریح وضعیت منابع آب استان گفت: بارش های ما در این استان در مقایسه با دوره شاخص در طی هشت ماهه اول سال آبی جاری حدود 33 درصد افزایش داشته و آبدهی رودخانه های ما نیز 31 درصد. گرچه در اردیبهشت ماه میزان بارش در مقایسه با سال گذشته حتی کاهش نشان می دهد.

یخکشی وضعیت سفره آب زیرزمینی را نسبت به سال گذشته مثبت ارزیابی کرد ولی تصریح نمود وضعیت سفره آب زیرزمینی نسبت به دوره شاخص 17 میلیون کاهش نشان میدهد.

گرچه هنوز بهره برداری از آب زیرزمینی به دلیل اینکه در آغاز فصل زراعی هستیم و شدت گرما هم هنوز آغاز نشده بهره برداری از آب زیرزمینی هنوز شدت نگرفته است.

مدیرعامل آب منطقه ای مازندران وضعیت ذخیره آب سدهای استان را مطلوب ارزیابی کرد و گفت در دو سد بزرگ استان یعنی سد شهید رجایی و البرز به ترتیب 151 و 133 میلیون متر مکعب ذخیره آب داریم و سایر سدهای ما به طور میانگین 82 درصد پرشدگی دارند که البته حجم آنها قابل توجه نیست و با توجه به تکرار خشکسالی ها در این استان باید تلاش کنیم که آب سدها را به نحو مطلوب مدیریت کنیم تا در سال های آتی با مشکل مواجه نشویم.

رئیس هیئت مدیره آب منطقه ای مازندران تأکید کرد: این شرکت برنامه و نگاهی برای توسعه بهره برداری در بخش آب زیرزمینی ندارد و تلاش بر این است بدون آنکه سطح زیر کشت را کاهش دهیم افزایش بهره وری را در بخش آب زیرزمینی ارتقا ببخشیم و عمده برنامه های توسعه ما در بخش مهار آب های سطحی استان است که در این زمینه ضمن داشتن برنامه طرح هایی را نیز در دست اجرا داریم.

همچنین آقای مهندس رضوی مدیر کل هواشناسی مازندران  با اشاره به کاهش ذخیره گاه آب در ارتفاعات در سال های اخیر در استان به دلیل افزایش دما و در پی آن تشدید ذوب شدن برف ها گفت: فاصله سرچشمه های ما با دریا کمتر از 200 کیلومتر است که این شرایط جغرافیایی باعث می شود تا ما در بخش کشاورزی و زیست محیطی آسیب پذیر باشیم. لذا احداث پروژه های سدسازی در مازندران یک ضرورت است تا بتوان آب را مدیریت کرد.

نکته دیگری که بسیار مهم است شرایط بارش به ویژه زمان و مکان آن است که متأسفانه بارش ها بسیار نامنظم اتفاق می افتد و پیش بینی فصلی در مازندران به دلیل دیدن همه دور پیوندها بسیار دشوار است و شاهد بودید که امسال عمده بارش ها در مهر ماه و اوایل فروردین اتفاق افتاده و بدون سد امکان ذخیره و مدیریت آب بسیار دشوار است.

در ادامه این جلسه آقای دکتر بهادری با ارائه گزارشی از اقدامات و برنامه های سازمان جهاد کشاورزی برای اراضی شیبدار گفت: در نظر داریم طی 5 سال آینده چنانچه منابع اعتباری مورد نیاز در اختیار این سازمان قرار بگیرد باغات موجود اراضی شیبدار استان از 26800 به 29300 هکتار برسد.

در ادامه تصمیماتی در خصوص ساماندهی چاه های فاقد پروانه، تأمین سوخت چاه ها به ویژه برق دار کردن آنها، بازنگری و عملیاتی نمودن طرح جامع توسعه باغ در اراضی شیبدار بر اساس میزان شیب، نوع اقلیم، بهره گیری از ظرفیت بخش خصوصی و تقویت تشکل ها در این حوزه اتخاذ شد.

 

کد خبر: 1780
  تاریخ خبر : 1398/03/19
  آخرین به‌روزرسانی : 1398/03/19
 مدیر روابط عمومی
 529
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 71
  • بیشترین بازدید همزمان : 303
  • بازدید امروز : 5,621
  • بازدید دیروز : 13,507
  • کل بازدید : 17,619,369
  • آخرین به روزرسانی : 1403/01/09 11:58:02
  • شناسه IP شما : 100.26.135.252

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : ساری کیلومتر 3 جاده ساری - قائمشهر
  • کدپستی : 4815898643
  • تلفن : 4-01133347801
  • فاکس : 01133347800
  • پست الکترونیکی : info[at]mzrw.ir
  • پیامک : 030007650007574
  • تلفن گویا : 1821