|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

هم‌اندیشی آب‌منطقه‌ای و دانشگاه نوشیروانی برای تدوین طرح جامع مدیریت سیلاب

شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران به منظور تدوین طرح جامع مدیریت سیلاب این استان با دانشگاه نوشیروانی بابل وارد همکاری شد.

به گزارش شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران، با تصویب شورای مدیریت بحران و تاکید استاندار مبنی بر تهیه طرح جامع مدیریت سیلاب، نخستین نشست هم‌اندیشی تدوین طرح جامع مدیریت سیلاب مازندران بین شرکت آب‌منطقه‌ای و دانشگاه نوشیروانی بابل با حضور مدیران شرکت و تعدادی از اعضای هیئت علمی این دانشگاه برگزار شد.
در این نشست که با حضور مدیرعامل، معاون حفاظت و بهره‌برداری، معاون طرح و توسعه، معاون برنامه‌ریزی، مدیر دفتر فنی، مدیر رودخانه‌ها و سواحل، مدیر مطالعات پایه و رئیس گروه مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت و چند تن از دانشگاهیان برگزار شد، پیش‌نیازها و الزامات تدوین طرح جامع مدیریت سیلاب مورد بررسی قرار گرفت.
مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران در این نشست با بیان این‌که مازندران ظرفیت دانشگاهی بالایی دارد که در حل مسائل و چالش‌های این استان از جمله مدیریت سیل می‌تواند اثرگذار باشد، گفت: ما به دنبال این هستیم که با مشخص کردن اولویت‌ها و نقاط تهدید و رسیدن به طرح جامع و همه‌جانبه برای مدیریت سیلاب، امنیت جامعه در مقابل سیلاب و نهایتا رضایتمندی مردم حاصل شود.
محمدابراهیم یخکشی اظهار کرد: طرح جامع مد نظر ما یک برنامه مدیریت جامع سیل است که هم اقدامات پیشگیرانه را پوشش دهد و هم در بحث اقدامات مقابله‌ای برنامه داشته باشد.

مدیرعامل شرکت آب‌منظقه‌ای مازندران خاطرنشان کرد: در طرح مدیریت سیلاب به دنبال برنامه کلی نیستیم. مقیاسی که نیاز داریم باید مقیاس رودخانه‌های ما باشد و شناخت کاملی از رودخانه، تهدیدها، فرصت‌ها و برنامه اقدام برای هر رودخانه باید داشته باشیم. چون شرایط رودخانه‌های ما متفاوت است.
توان علمی دانشگاه نوشیروانی
در این نشست مدیران شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران و دانشگاهیان حاضر در جلسه نیز دیدگاه‌های خود برای تدوین طرح جامع مدیریت سیلاب را مطرح کردند.
عضو هیئت علمی دانشگاه نوشیروانی بابل و استادیار گروه آموزشی محیط زیست دانشکده عمران این دانشگاه نیز در این نشست با تأکید بر این‌‌که با همکاری دانشگاه‌ها و دستگاه‌ها سرعت تدوین نقشه‌های راهبری و اجرای برنامه‌ها افزایش می‌یابد، اظهار کرد: دانشگاه نوشیروانی با دانشکده‌های مختلف مانند عمران، برق، مکانیک، مهندسی شیمی و صنایع توانمندی‌هایی دارد که می‌تواند در هر موضوع مد نظر استان همکاری داشته باشد تا بتوانیم از توان علمی همکاران و دانشجویان دکترا و کارشناسی ارشد با همکاری دستگاه‌هایی مانند آب‌منطقه‌ای به مخرج مشترکی برای کاهش مشکلات استان برسیم.
دکتر حسن امینی‌راد افزود: در خصوص سیل که به نظر می‌رسد فراوانی‌اش در حال بیشتر شدن است و تغییر اقلیم هم این فرآیند را تشدید می‌کند، به جاست که طرح مدیریت جامع سیلاب تدوین شود. در فرآیند تدوین این راهبرد نیز هرچقدر سازمان‌ها با هم مرتبط شوند که ساختار واحد و هماهنگ ایجاد شود سرعت کار بیشتر خواهد شد.
استادیار دانشگاه نوشیروانی بابل گفت: ما هفت محور را طی بررسی‌هایی فهرست کردیم که در هر کدام از این محورها دانشگاه توانمندی همکاری دارد. محور مدیریت حوضه آبریز و حفاظت از آبخیزداری یکی از این محورهاست. البته باید بدانیم که مدیریت حوضه آبریز به صورت مستمر پایش می‌شود یا نه. محور دوم مطالعه و اجرای طرح‌های سازه‌ای مانند سد و دیواره حفاظتی و محور بعدی مطالعه و اجرای طرح‌های غیر سازه‌ای است که در هر دو حوزه دانشکده عمران ما قابلیت پژوهش و فعالیت دارد.
این عضو هیئت علمی دانشگاه نوشیروانی، طراحی سیستم کارآمد و جمع‌آوری آب‌های سطحی مانند مدل کنترل سیلاب در محیط شهری و تهیه و تدوین نظامنامه سیل و عمل به طرح در مواقع بحران را نیز از محورهای تعیین شده برای تدوین طرح جامع سیلاب مازندران برشمرد که توسط دانشکده صنایع این دانشگاه قابل اجرا هستند.
امینی‌راد خاطرنشان کرد: محور بعدی آموزش همگانی و تخصصی است که تاثیر بسیار زیادی در کاهش خسارات ناشی از سیل دارد و نمونه‌های موفقیت‌آمیز آن نیز دیده شده است. در این زمینه دانشکده برق دانشگاه نوشیروانی که به سیستم‌های هوشمند مجهز است می‌تواند سامانه‌های هوشمند اطلاع‌رسانی را در مناطق سیل‌خیز و ارتفاعات مستعد ایجاد سیل طراحی و تعبیه کند. اگر بتوانیم ایستگاه‌های اطلاع‌رسانی به هنگام و به روز داشته باشیم قطعا کمک زیادی به کاهش خسارات خواهد شد. این توانمندی در دانشکده برق ما وجود دارد تا با سیستم هوش مصنوعی اقدامات لازم انجام شود.
وی افزود: اگر اطلاعاتی در زمینه گلوگاه‌ها و محل‌های پرخطر از نظر ایجاد سیل در اختیار دانشگاه قرار گیرد دانشکده‌های ما می‌توانند به صورت هدفمند و ماموریت‌محور مطالعات لازم را انجام دهند. دانشگاه نوشیروانی با دانشکده‌های عمران، برق، صنایع، مکانیک و مهندسی شیمی آماده است تا طرح مدیریت جامع سیلاب را با همکاری شرکت آب‌منطقه‌ای و دستگاه‌های مرتبط تدوین کند. امیدواریم از این اقدام مشترک بتوانیم خسارت‌های ناشی از سیل را به حداقل برسانیم.
در این نشست مقرر شد دانشگاه نوشیروانی بابل در مدتی محدود و مشخص برنامه اولیه برای تدوین طرح مدیریت جامع سیلاب را به شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران ارائه کند تا گام‌های بعدی تدوین این طرح برداشته شود.

کد خبر: 2397
  تاریخ خبر : 1401/06/17
  آخرین به‌روزرسانی : 1401/06/17
 مدیر روابط عمومی
 2867
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 50
  • بیشترین بازدید همزمان : 303
  • بازدید امروز : 3,250
  • بازدید دیروز : 10,881
  • کل بازدید : 17,766,772
  • آخرین به روزرسانی : 1403/01/30 16:54:14
  • شناسه IP شما : 3.146.37.35

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : ساری کیلومتر 3 جاده ساری - قائمشهر
  • کدپستی : 4815898643
  • تلفن : 4-01133347801
  • فاکس : 01133347800
  • پست الکترونیکی : info[at]mzrw.ir
  • پیامک : 030007650007574
  • تلفن گویا : 1821