|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

معاون امور عمرانی استاندار:

کمیته‌های تخصصی شورای حفاظت منابع آب تشکیل شود / طرح‌های مرتبط با مدیریت آب اجرایی شوند

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران گفت: ریل‌گذاری برای رسیدن به نقطه مطلوب در حوزه مدیریت منابع آبی و مصارف آب در استان باید در شورای حفاظت منابع آب انجام شود که برای تحقق این هدف نیاز به تشکیل کمیته‌هایی ذیل این شورا است.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران، رضا علیخانی در دومین جلسه شورای حفاظت منابع آب مازندران که روز یکشنبه -15 آبان- در استانداری مازندران برگزار شد، اظهار کرد: موضوع آب یکی از مهم‌ترین و پرچالش‌ترین مسائل دنیاست که در کشور و حتی استان ما نیز مسائل و چالش‌های مرتبط با آن دیده می‌شود.

وی افزود: طرح جامع زیرساخت‌های مهار و هدایت آب‌های سطحی باید جدی گرفته شود. ما باید خروجی‌های طرح‌های مرتبط با آب را جمع‌آوری کنیم. برنامه مصرف آب اشامیدنی، برنامه بهره‌برداری آب کشاورزی و صنعتی و همچنین یک سری برنامه‌های فوری هم تهیه و تدوین شود.
این مسئول خاطرنشان کرد: کمیته زیرساخت، کمیته آب شرب، کمیته آب کشاورزی، کمیته صنعت و معدن و کمیته آب و هوا ذیل این شورا تشکیل شود که روندهای مربوط به آب را بررسی کنند. انتظار می‌رود در جلسه بعدی اعضای کمیته‌ها مشخص شده باشند.
معاون عمرانی استاندار تصریح کرد: هم باید برنامه‌های بلندمدت داشته باشیم و هم برنامه‌های اضطراری. زمان در حال گذر است و باید در این شورا نتایج طرح‌ها را بررسی کنیم و به واحدهای مختلف ابلاغ کنیم تا اجرایی شود.
علیخانی خاطرنشان کرد: طرح راهبردی و نقشه راه کلی حفاظت آب در استان در منابع و مصارف باید مشخص باشد. ضمن این‌که برای جلسه بعد حتما عنوان همه پروژه‌های مرتبط با آب در استان در یک فهرست مشخص و دسته‌بندی شده ارائه شود تا با ارزیابی موانع پیش روی این طرح‌ها، به اجرای آن‌ها کمک شود.
وی افزود: از مراکز علمی و دانشگاهی هم می‌‌‌خواهیم که طرح‌هایشان در این زمینه را ارائه کنند تا در تصمیم‌گیری‌های اجرایی مورد توجه قرار گیرد.
معاون عمرانی استاندار خاطرنشان کرد: بالاترین مقام تصمیم‌گیری برای آب در استان همین شوراست. انتظار می‌رود شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران نقش همه دستگاه‌ها را برای تبیین مسائل مرتبط با آب تعریف کند. معتقدم در این نشست باید صدا و سیما نیز به عنوان یک دستگاه مؤثر در فرهنگسازی حضور داشته باشد. بنابراین نقش همه دستگاه‌ها باید مشخص شود.
 
موفقیت مدیریت مصرف در دوره خشکسالی
مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران نیز در این جلسه ضمن تشریح برخی وظایف و کارکردهای شورای حفاظت منابع آب در کشور و اهمیت توجه به مصوبات این شورا در مدیریت منابع آبی، گفت: طی سال زراعی گذشته تلاش بر این بود که با روش‌های مختلف از بروز تنش آبی جلوگیری شود که خوشبختانه تا حد زیادی نیز موفق بودیم.
محمدابراهیم یخکشی اظهار کرد: در فصل زراعی گذشته 39 درصد و در کل سال آبی گذشته هم 13 درصد کاهش بارندگی داشتیم. شاخص آبدهی رودخانه‌های استان در فصل زراعی گذشته 44 درصد کاهش یافت و حجم دخیره سدها و آب‌بندان‌ها و سدهای ما نیز 14 درصد کم شد. آب زیرزمینی ما نسبت به مدت مشابه سال گذشته 169 میلیون متر مکعب و حجم سدها نسبت به همین زمان پارسال حدود 54 میلیون متر مکعب کاهش یافته است.
وی افزود: مجموعا در فصل زراعی گذشته 600 میلیون متر مکعب کمبود آورد آب داشتیم که می‌توانست منجر به کاهش 50 هزار هکتاری عملکرد شود. اما با اجرای برنامه‌های فنی و مدیریتی در نوبت‌بندی توزیع آب، میزان خسارت ناشی از کم‌آبی در حد 100 هکتار باقی ماند.
مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران تصریح کرد: طبق آمارها در طول دوره بهره‌برداری از سد شهید رجایی، این سد امسال کمترین میزان ذخیره آب را دارد که حدود 25 میلیون متر مکعب است. با توجه به این وضعیت و آمارها، ضروری است که اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف آب را با کمک دستگاه‌های مرتبط مانند جهاد کشاورزی باید با جدیت بیشتری برای سال آبی پیش رو اجرا کنیم.
یخکشی گفت: یکی از راه‌کارهای مورد تاکید ما این است که با برداشت زودتر ماهی‌ها از آب‌بندان، شاهد آبگیری زودهنگام آب‌بندان‌ها باشیم. در عین حال لایروبی آب‌بندان‌ها و بهسازی سردهانه‌ها نیز نکاتی هستند که نیاز به اجرای آن‌ها احساس می‌شود. معتقدیم که امسال با توجه به خشکسالی دو سال اخیر، سال چندان خوبی در حوزه آب نداشته باشیم.
مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران درباره تالاب میانکاله نیز اظهار کرد: برای احیای میانکاله باید یک برنامه تهیه و به ستاد ملی احیای تالاب‌ها ارائه شود تا آن‌جا برای آن برنامه تصمیم بگیرند. 
یخکشی گفت: اجرای تکالیف و مصوبات منابع اعتباری نیاز دارد. ضمن این‌که باید برای اجرای برنامه‌های مرتبط با تالاب مجری مشخص باشد.
وی به تأمین آب آشامیدنی از آب‌های سطحی در استان نیز اشاره کرد و افزود: با توجه به اهمیت آب آشامیدنی باید توجه ویژه‌ای به مدیریت سدهای تأمین کننده آب شرب یعنی سه سد شهید رجایی، البرز و میجران داشته باشیم. ضمن این‌که اجرای طرح‌های اضطراری تأمین آب شرب شهرهای دارای تنش ضروری است. خوشبختانه با اعلام به موقع شرکت آب‌منطقه‌ای تمام چاه‌های ما اورهال و بهسازی شده بود تا با مشکل مواجه نشویم.
افزایش تولید در خشکسالی با مدیریت توزیع آب
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران هم در این جلسه ضمن قدردانی از شرکت آب‌منطقه‌ای بابت مدیریت مناسب منابع آبی گفت: امسال در شرایطی 315 هزار هکتار کشت اول را داشتیم که شاهد کاهش چشمگیر بارندگی‌ها و ذخیره آب در سدها و آب‌بندان‌ها بودیم. نوبت‌بندی یکی از اولویت‌هایی بود که برنامه‌ریزی شد و خوشبختانه با وجود خشکسالی شرایط مناسبی را رقم زد.
حسن عنایتی اظهار کرد: ما بر اساس منابعی که داریم باید وضعیت تولید را تنظیم کنیم. جزو اولویت‌های اصلی همین است که همه کشاورزان را در بحث اصلاح الگوی کشت و مدیریت مصرف آب در شرایط کنونی پای کار بیاوریم.
وی افزود: کشور در حوزه کشاورزی به مازندران چشم دوخته است. اگر مدیریت آب را در اولویت نبینیم کشور با مشکل مواجه خواهد شد. بر همین اساس تلاش ما این است که با جدیت بیشتر در زمینه اصلاح روند مصرف آب کشاورزی و همچنین اصلاح الگوی کشت در مازندران گام برداریم.
کاهش بارندگی‌ها در مازندران
در این جلسه کارشناس اداره کل هواشناسی مازندران نیز گزارشی از آمارهای مربوط به بارندگی در سال آبی گذشته –یکم مهر 1400 تا 31 شهریور 1401- ارائه کرد.
احمد اسدی با بیان این که با توجه به تغییر اقلیم و تغییر رژیم بارندگی‌ها توجه ویژه به مدیریت و کاهش مصرف آب باید در دستور کار قرار گیرد، گفت: متوسط بارندگی کشور در سال آبی گذشته 180 میلی متر بود که کاهش 24 درصدی را نسبت به میانگین بلندمدت نشان می‌دهد. به جز استان هرمزگان در همه استان‌ها کاهش بارندگی داشتیم.
وی افزود: در سال آبی گذشته 551 میلیمتر بارندگی در مازندران ثبت شد و فقط در قائمشهر، تنکابن، عباس‌آباد و رامسر شاهد افزایش بارندگی بودیم. مجموعا بارندگی مازندران در سال آبی گذشته 115 میلیمتر نسبت به دوره آماری بلندمدت کاهش یافت که 18 درصد کاهش را نشان می‌دهد.
کارشناس اداره کل هواشناسی مازندران خاطرنشان کرد: در سال زراعی گذشته میانگین دمای هوای استان نیز 0.5 درجه افزایش یافت که در افزایش تبخیر آب اثرگذار است.
اسدی تصریح کرد: طبق نقشه‌های ثبت شده بیشتر مناطق استان خشکسالی متوسط تا بسیار شدید داشتند که عمدتا در مناطق شرقی استان شاهد خشکسالی بسیار شدید هستیم. در دوره میانگین 10 ساله نیز نزدیک به 50 درصد استان از غرب تا شرق دچار خشکسالی شدید و بسیار شدید است.
وی اظهار کرد: در هفته نخست سال آبی امسال شاهد بارش خوبی بودیم. اما پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که میانگین بارش‌ها از نیمه مهر تا نیمه آبان امسال نرمال تا کمتر از نرمال، از نیمه آبان تا نیمه آذر کمتر از نرمال، از نیمه آذر تا نیمه دی در محدوده نرمال و در مناطق شرقی کمتر از نرمال است. در مجموع پیش‌بینی این است که طی ماه‌های آتی میزان بارندگی‌های ما به سمت نرمال پیش برود.
در این نشست تعدادی از مسئولان استان از جمله رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مازندران، مدیر پژوهشگاه دریای خزر، معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی مازندران-ساری و چند تن از مدیران دیدگاه‌های خود درباره مدیریت منابع آبی در استان را بیان کردند.
کد خبر: 2413
  تاریخ خبر : 1401/08/15
  آخرین به‌روزرسانی : 1401/08/16
 مدیر روابط عمومی
 1874
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 56
  • بیشترین بازدید همزمان : 303
  • بازدید امروز : 3,550
  • بازدید دیروز : 13,507
  • کل بازدید : 17,617,298
  • آخرین به روزرسانی : 1403/01/09 11:58:02
  • شناسه IP شما : 3.237.235.148

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : ساری کیلومتر 3 جاده ساری - قائمشهر
  • کدپستی : 4815898643
  • تلفن : 4-01133347801
  • فاکس : 01133347800
  • پست الکترونیکی : info[at]mzrw.ir
  • پیامک : 030007650007574
  • تلفن گویا : 1821