|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران:

مصوبات شورای حفاظت منابع آب مازندران با جدیت توسط دستگاه‌های مرتبط پیگیری شود

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران گفت: شورای حفاظت منابع آب استان به عنوان مهم‌ترین کارگروه تخصصی مازندران باید تکلیف همه دستگاه‌ها در حوزه آب را مشخص و اعلام کند و دستگاه‌های مرتبط نیز مصوبات این شورای مهم را با جدیت پیگیری و اجرایی کنند.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران، رضا علیخانی در سومین جلسه شورای حفاظت منابع آب استان که روز پنجشنبه -۱۵ دی- در سالن شماره ۲ استانداری مازندران برگزار شد، گفت: این شورا از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و معتقدم که هم‌تراز با کارگروه امور زیربنایی قرار دارد. تکلیف دستگاه‌ها در حوزه آب باید در این کارگروه تعیین شود.

رضا علیخانی افزود: برای دستگاه‌هایی که در این کارگروه تکالیفی به آن‌ها واگذار می‌شود باید فرم‌های ارزیابی تهیه شود تا فعالیت‌شان در زمینه تکالیف ارائه شده مورد ارزیابی قرار گیرد.

وی با بیان این‌که جلسه شورای حفاظت منابع آب باید هر دو هفته یک بار در استان تشکیل شود، خاطرنشان کرد:  این شورا مهم‌ترین شورای استان است و باید جدی‌تر و با تعهد بیشتر از سوی دستگاه‌های عضو به آن توجه شود. مصوبات هر جلسه از این شورا به دستگاه‌ها ابلاغ شود تا شاهد پیشرفت اقدامات باشیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تصریح کرد: همه ما در این نشست‌ها باید تلاش کنیم که در شرایط کمبود آب و خشکسالی بهترین راهکارها را بیابیم و به کار بگیریم. افزایش توان ذخیره‌سازی، جلوگیری از هدررفت آب و مدیریت مصرف سه راهکار مهمی هستند که باید در این جلسات مورد توجه قرار گیرند.
علیخانی با اشاره به اهمیت مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی استان و سهم ۸۷ درصدی کشاورزی از مصارف آب گفت: جهاد کشاورزی به عنوان سردمدار مدیریت مصرف آب باید با جدیت وارد عمل شود. به‌کارگیری روش‌های نوین در الگوی کشت نکته مهمی است که جهاد کشاورزی باید مورد توجه قرار دهد.
وی افزود: ما باید در بخش آب سند جامعی داشته باشیم که هم نگاه به آینده و توسعه زیرساخت‌ها داشته باشد و هم نگاه تامین آب جمعیت ثابت و شناور کنونی در آن لحاظ شود. هدف این است که یک نقشه راه داشته باشیم.
 
ضرورت انجام کشت بهاره
 
مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران نیز در این نشست با بیان این‌که شورای حفاظت منابع آب اقداماتی را برای مدیریت مصرف و تامین آب استان آغاز کرده است، گفت: کمیته آب و خشکسالی و کمیته محیط زیست ذیل این شورا تشکیل و برخی اقدامات مربوط به دستگاه‌های مختلف نیز اعلام شده است.
محمدابراهیم یخکشی اظهار کرد: بحث‌های زیرساختی و مدیریتی مرتبط با آب در دو چشم‌انداز درازمدت و کوتاه‌مدت در دستور کار قرار دارد که بخشی از این طرح‌ها عملیاتی شده و در حال اجراست.
وی با بیان این‌که امسال سومین سال خشکسالی است، اظهار کرد: ما امسال در برخی نقاط از جمله شبکه تجن قطعا ممنوعیت کشت خواهیم داشت. برای جبران این موضوع راهکارهایی نیز ارائه کردیم. از جمله این‌ که کشت بهاره مورد توجه قرار گیرد که با همکاران در سازمان جهاد کشاورزی مشغول برنامه‌ریزی برای این موضوع هستیم.
مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران خاطرنشان کرد: آب‌تخت زودهنگام نیز یکی از راهکارهایی است که مورد توجه قرار دارد. در این زمینه نیز رایزنی‌ها با مرکز تحقیقات برنج در حال انجام است. بیمه اجباری شالیزارها و توسعه خشکه‌کاری برنج هم از دیگر مواردی است که بر آن‌ها تاکید داریم.
یخکشی با تاکید بر لزوم آبگیری زودهنگام آب‌بندان‌ها، تصریح کرد: یکی از نکات مورد تاکید صید زودتر از موعد ماهی از آب‌بندان‌ها و آبگیری زودهنگام این مخازن محلی است که امیدواریم با جدیت در سراسر استان مورد توجه قرار گیرد.
مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران بر لزوم برنامه‌ریزی برای بارورسازی ابرها در مازندران نیز تاکید کرد و گفت: یکی از اقداماتی که با توجه به ابرناکی بودن هوا در زمستان می‌توان برای افزایش بارندگی‌ها به ویژه در بالادست سدها مورد مطالعه و پیگیری قرار داد بارورسازی ابرهاست که باید مطالعات و برنامه‌ریزی لازم به منظور بهره‌مندی از این فرصت را در دستور کار قرار داد.
وی به برنامه‌ریزی برای تامین آب پایدار بخش صنایع نیز اشاره کرد و گفت: علاوه بر طرح جامع آب شرب که نهایی شده و به مرحله اجرا رسیده، طرح جامع آب صنایع استان را نیز تدوین کردیم که باید بر پایه تامین آب از پساب انجام شود. این موضوع در شرق استان که درخواست فعالیت‌های صنعتی وجود دارد بیش از سایر نقاط مورد توجه است.
 
 
بالانشینی مازندران در جدول خشکسالی
مدیرکل هواشناسی مازندران نیز در این جلسه با بیان این‌که امسال شرایط خاصی از نظر اقلیمی و بارندگی در استان وجود دارد، گفت: مازندران در حال حاضر تقریبا در بالای جدول خشکسالی قرار دارد.
سید محمدرضا رضوی افزود: از ابتدای مهر تا امروز طبق آمار بلندمدت باید ۲۳۷ میلیمتر بارندگی داشتیم که این عدد با ۴۰ درصد کاهش به ۱۴۶ میلیمتر رسیده است. در شرق استان حتی تا ۶۰ درصد هم کاهش بارندگی ثبت شده است. وضعیت بارندگی در مناطق بالادست ما هم اصلا مناسب نیست و حتی در این فصل شاهد افزایش دما و وزش باد گرم در این مناطق هستیم.
وی افزود: ذخایر برفی ما در ارتفاعات به شدت کاهش یافته و اندک برفی که در ارتفاعات مشاهده می‌شود هم عمق و ضخامت بسیار کمی دارد.
مدیرکل هواشناسی مازندران تصریح کرد: با استمرار روند کنونی، استان در بهار و تابستان آینده با چالش جدی در تامین آب مواجه می‌شود. 
در این جلسه علاوه بر ارائه آخرین وضعیت منابع آبی استان از سوی شرکت آب‌منطقه‌ای، مسئولان دستگاه‌های مختلف از جمله جهاد کشاورزی، حفاظت محیط زیست، آبفا و صمت نیز دیدگاه‌ها و درخواست‌های خود را در حوزه مدیریت منابع آبی استان مطرح کردند.
کد خبر: 2440
  تاریخ خبر : 1401/10/15
 مدیر روابط عمومی
 1734
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 60
  • بیشترین بازدید همزمان : 303
  • بازدید امروز : 9,080
  • بازدید دیروز : 3,045
  • کل بازدید : 17,761,721
  • آخرین به روزرسانی : 1403/01/30 16:54:14
  • شناسه IP شما : 18.227.228.95

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : ساری کیلومتر 3 جاده ساری - قائمشهر
  • کدپستی : 4815898643
  • تلفن : 4-01133347801
  • فاکس : 01133347800
  • پست الکترونیکی : info[at]mzrw.ir
  • پیامک : 030007650007574
  • تلفن گویا : 1821