|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

مدیرعامل آب منطقه ای مازندران مطرح کرد:

زون بندی مازندران برای اجرای طرح جامع آبرسانی

محمدابراهیم یخکشی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مازندران با بیان اینکه مسئله تأمین و توزیع آب شرب پایدار و با کیفیت یکی از مهمترین مسائل استان مازندران است، اظهار داشت: در سنوات گذشته تأمین آب شرب از آب های زیرزمینی انجام می‌شد اما اکنون با رشد روز افزون جمعیت، ساخت و سازها و محدودیت آب‌های زیر زمینی در مازندران، عملاً استفاده از آب چاه امکان پذیر نبوده و این استان با کمبود آب شرب روبرو است.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای مازندران ، ایشان با اشاره به میزان بارش سالانه در مازندران و وجود آبهای سطحی نسبتا مناسب در استان  گفت:  بهترین راه ممکن جهت برون رفت از مشکل آب شرب استفاده از آب‌های سطحی است و به همین منظور وزارت نیرو طرح جامع تأمین آب شرب و آبرسانی و بهره برداری از آب‌های سطحی را در دستور کار قرار داد که در مازندران، به ۹ زون تقسیم بندی شده که زون نخست آن مربوط به شهرستان‌های رامسر، تنکابن و عباس آباد است.
وی ادامه داد: منابع تأمین آب برای این طرح از چهار منبع سد میجران، رودخانه دوهزار و سه هزار و همچنین رودخانه آزارود پیش بینی شده است.
یخکشی با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های اصلی این طرح پیش بینی تأمین آب شرب برای چشم انداز ۲۵ ساله برای جمعیت مقیم و توریست و به صورت مجتمع شهری و روستایی است، خاطر نشان کرد: با اجرای این طرح، نیاز آبی این منطقه برای جمعیت شهری و روستایی و جمعیت توریست و همه روستاهای واقع در دشت تأمین خواهد شد.
یخکشی خاطر نشان کرد در فاز نخست طرح آبرسانی به سه شهرستان غرب مازندران، ابتدا از سد میجران رامسر تامین خواهد شد، اضافه کرد: در حال حاضر توانستیم با احداث تصفیه خانه‌ای به ظرفیت ۴۰۰ لیتر در ثانیه آب شرب رامسر را از این سد تأمین نماییم که اولین تصفیه خانه آب شرب در استان بوده که در رامسر احداث و بهره برداری شد و در ادامه نیز برای تأمین آب شرب مجتمع آبرسانی مورد اشاره، روی رودخانه دوهزار و سه هزار متمرکز شده است و در این مرحله با احداث بندهای انحرافی روی رودخانه دوهزار و سه هزار و اجرای خطوط انتقال و تصفیه خانه، بخشی دیگر از  نیاز این مجتمع آبرسانی تأمین می‌شود.
مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران تصریح کرد: در فاز اول این مرحله، احداث یک بند انحرافی روی رودخانه دو هزار و اجرای ۲۵ کیلومتر خط انتقال و مخازن پیش بینی شده و عملیات این طرح هم اینک شروع شده و پیمانکار آن انتخاب شده و در حال تجهیز کارگاه و انجام مقدمات است در ادامه نیز با پیشرفت اجرایی خط انتقال، تصفیه خانه نیز احداث خواهد شد.
وی ادامه داد: در فاز نخست این طرح، تنکابن و خرم آباد و روستاهای محدوده بهره مند خواهند شد و در ادامه نیز سایر مناطق پیش بینی شده در طرح، با اجرای همه مؤلفه‌ها و نیز استفاده از سایر منابع تأمین از جمله آزارود از منابع طرح بهره مند خواهند شد.
یخکشی تصریح کرد: جزئیات طرح به این شکل خواهد بود که همه شهرهای مجتمع به شکلی با همدیگر در ارتباط خواهد بود، بطوریکه در صورت اشکال در مجتمع آبرسانی بتوان از مجتمع های دیگر برای تامین آب شرب منطقه آسیب دیده استفاده کرد.
این مسئول تصریح کرد: افزون بر طرح اصلی و کلان آبرسانی به مجتمع رامسر، تنکابن و عباس آباد از منابع آب سطحی و تا اجرای آن طرح اصلی، در قالب یک پروژه فوری اضطراری با استفاده از چاه‌های حفرشده، آب شرب خرم آباد تأمین می‌شود و هم اینک مخزن آن احداث شده و خطوط انتقال در حال اجراست و با تکمیل آن مشکلات این شهر برطرف می‌شود.
یخکشی با اشاره به هدفگذاری طرح آبرسانی به شهرستان‌های سه گانه غرب مازندران خاطرنشان کرد: با اجرای کامل طرح آبرسانی برای این سه شهرستان به طور کلی آب شرب ۶۱۷ هزار نفر جمعیت شهری، روستایی و توریست تأمین خواهد شد و این به معنای آن است که به جز روستاهای مناطق ارتفاعات که در این طرح دیده نشده، همه جمعیت شهری و روستایی این سه شهرستان، مشکل آب شرب آنها حل می‌شود.
وی افزود: هم اینک از نظر بودجه و اعتبار دو ردیف اجرایی از جمله آبرسانی به مجتمع رامسر، تنکابن و عباس آباد و نیز آبرسانی به تنکابن و خرم آباد در پیوست قانون بودجه وجود دارد و این نشان از توجه دولت و مجلس به رفع مشکل آب شرب غرب استان است.
وی با تاکید بر اینکه کل آب استحصالی برای شرب از سیستم دوهزار و سه هزار حدود ۳۰ میلیون مترمکعب است در مقایسه با حجم کل آب حوزه رودخانه دوهزار و سه هزار و چشمه کیله که حدود ۴۰۰ میلیون مترمکعب بوده، عدد کمی است و در تخصیص آب این رودخانه به شرب، همه نیازهای زیست محیطی و کشاورزی پایین دست مدنظر قرار گرفته است، در عین حال افزود برای پایداری در تأمین آب شرب در درازمدت برای این منظور مطالعات اولیه سد آزارود انجام شده و در حال پیگیری است تا در پیوست بودجه سال ۱۴۰۱ قرار بگیرد.
کد خبر: 2168
  تاریخ خبر : 1400/06/02
  آخرین به‌روزرسانی : 1400/06/04
 مدیر روابط عمومی
 5819
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 64
  • بیشترین بازدید همزمان : 303
  • بازدید امروز : 7,819
  • بازدید دیروز : 3,045
  • کل بازدید : 17,760,460
  • آخرین به روزرسانی : 1403/01/30 16:54:14
  • شناسه IP شما : 3.144.244.44

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : ساری کیلومتر 3 جاده ساری - قائمشهر
  • کدپستی : 4815898643
  • تلفن : 4-01133347801
  • فاکس : 01133347800
  • پست الکترونیکی : info[at]mzrw.ir
  • پیامک : 030007650007574
  • تلفن گویا : 1821