|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

استاندار مازندران در بازدید از سد گلورد:

سد گلورد باید به محور گردشگری و طبیعت‌گردی شمال ایران تبدیل شود

استاندار مازندران به منظور بررسی آخرین وضعیت سد گلورد و روند اجرایی ساخت و نصب پل ارتباطی حدود 60 روستا روی دریاچه این سد از تاسیسات سد و محل ساخت پل بازدید کرد و خواستار توجه جدی به اجرای طرح‌ های ویژه گردشگری و طبیعت‌گردی در این منطقه شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران، سید محمود حسینی‌پور روز پنجشنبه -12 آبان- همراه با مدیرعامل و مدیران شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران-ساری، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استانداری و تنی چند از مدیران استانی و شهرستانی از کارگاه ساخت پل سد گلورد بازدید کرد و در جریان آخرین وضعیت عملیات اجرایی این پروژه مهم قرار گرفت.
وی در حاشیه این بازدید اظهار کرد: دریاچه این سد با توجه به طبیعت بکر و خاصی که دارد پس از نصب پل زیبای طراحی شده و آبگیری کامل سد می‌تواند به یکی از مقصدهای گردشگری مهم شمال ایران تبدیل شود و حتی این ظرفیت را دارد که سالانه حدود یک میلیون گردشگر جذب کند.
نماینده عالی دولت در مازندران افزود: برای این پل المان‌های زیبایی طراحی شد و در صورت اجرا می‌تواند برای گردشگران داخلی و خارجی یک جاذبه مهم و منحصربه‌فرد تبدیل شود. از همین حالا باید برنامه‌ریزی‌ها برای تبدیل این منطقه به محور طبیعت‌گردی و گردشگری انجام شود.
حسینی‌پور خاطرنشان کرد: این پل باید پیوست گردشگری داشته باشد. نیاز است از حالا با گروه‌های مشاور برای گردشگری این منطقه مذاکره شود. پیشنهاد می‌کنم بهترین‌های ایران در زمینه طراحی‌های پروژه های گردشگری مرتبط مانند طراح پل طبیعت تهران دعوت شود تا از همین حالا اقدامات لازم برای اجرای پروژه‌های گردشگری مرتبط با دریاچه و پل انجام شود.
وی افزود: آبگیری این سد در اشتغال‌زایی منطقه نقش بسزایی دارد و به ویژه برای جوانان روستاهای منطقه می‌توان فرصت‌های شغلی متعددی ایجاد کند. بر اساس وعده پیمانکار امیدواریم این پروژه تا نیمه اول سال آینده به بهره برداری برسد که به محض اجرای پل، آبگیری کامل سد نیز آغاز می‌شود.
استاندار مازندران ضمن قدردانی از شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران و سایر مدیران استان در سال‌های اخیر بابت پیگیری در اجرای این سد و سازه‌های وابسته خاطرنشان کرد: ساخت این پل از حدود دو دهه پیش مورد توجه قرار گرفت و به دلایلی منطقی و میراثی طولانی شد. با اجرای پل و آبگیری کامل سد با توجه به وجود جاذبه‌های گردشگری در بهشهر این منطقه می‌تواند یکی از محورهای اصلی گردشگری باشد.
حسینی‌پور در این بازدید علاوه بر بازدید از عملیات عمرانی اجرای بستر ساخت پل، از تاسیسات سد گلورد نیز بازدید کرد و در جریان جزئیات فعالیت این سازه مهم آبی استان قرار گرفت.
مدیرعامل آب‌منطقه‌ای مازندران نیز در این بازدید با بیان این‌که سد گلورد پس از آبگیری به سومین سد بزرگ استان تبدیل خواهد شد، اظهار کرد: این سد با توجه به کارکردهای متعدد در حوزه کشاورزی، تأمین آب آشامیدنی و گردشگری یکی از سازه‌های آبی مهم مازندران محسوب می‌شود.
محمدابراهیم یخکشی افزود: تا کنون برای ساخت این سد حدود 600 میلیارد تومان هزینه شد و پیش‌بینی می‌شود که حدود 400 میلیارد تومان دیگر هزینه شود. اما قیمت به روز ساخت این سد و تاسیسات آن حدود 30 هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود.
وی اظهار کرد: با توجه به این‌که برای این پل از ابتدا اهداف گردشگری تعریف شده بود اقدامات زیربنایی برای اجرای طرح‌های گردشگری انجام شده است. اخیراً نیز برای منطقه بالادست یک سرمایه‌گذار اعلام آمادگی کرده که پل کابلی اجرا کند. برنامه‌های مربوط به گردشگری برای این سد تعریف شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران تصریح کرد: یکی از اثرگذاری مهم این سد بر تأمین آب تالاب میانکاله است. ضمن این که در تامین حقابه محیط زیستی نیز اثرگذار است.
یخکشی خاطرنشان کرد: کانال‌ها و زهکش‌های مربوط به توزیع آب در زمین‌های کشاورزی منطقه نیز اجرا شده و با آبگیری سد شاهد توزیع گسترده آب در حدود 25 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی منطقه خواهیم بود.
وی افزود: تأمین آب آشامیدنی برای شهرهای گلوگاه، بهشهر و نکا نیز از اهداف این سد است که اقدامات مربوط به تامین اعتبار آن انجام شده و در مصوبات سفر رئیس‌جمهور محترم نیز دیده شده است.
مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران اظهار کرد: با توجه به این‌که شرق مازندران دشت ممنوعه است، برداشت آب زیرزمینی از آن به ویژه برای آب آشامیدنی به حداقل برسد که در این راستا با ساخت و آبگیری سد گلورد گام مهمی برداشته می‌شود. قرار است یک مجتمع آبرسانی هم برای تحقق این هدف ایجاد شود.
مطالعات ساخت سد گلورد روی رودخانه نکارود برای کاهش تنش‌های آبی شرق مازندران از دهه 70 در دستور کار قرار گرفت و سال 1387 عملیات اجرایی سد آغاز شد. این سد مخزنی با طول تاج 270 متر و ارتفاع دیواره 113 متر امکان ذخیره 115 میلیون متر مکعب آب را دارد. ساخت دیواره و تاسیسات سد گلورد سال 1398 به پایان رسید و سد آبگیری شد. اما با توجه به زیر آب رفتن راه ارتباطی حدود 60 روستای بالادست سد در صورت آبگیری کامل، ساخت پل فلزی زیرقوسی به طول 300 متر و عرض 12 متر برای عبور از دریاچه در دستور کار قرار گرفت تا پس از آن سد به طور کامل آبگیری شود.
ساخت این پل فلزی که دومین نمونه پل فلزی بزرگ زیرقوسی کشور محسوب می‌شود توسط شرکت ماشین‌سازی اراک در حال انجام است و به مراحل پایانی ساخت رسیده است. عملیات بسترسازی برای نصب سازه‌های پل روی مخزن دریاچه نیز طبق برنامه زمان‌بندی در حال انجام است تا در سال 1402 با بهره‌برداری از آن، آبگیری کامل سد گلورد انجام شود.
با آبگیری کامل سد گلورد، علاوه بر پیشگیری از سیل‌های منطقه و حفاظت از سفره‌های آب زیرزمینی مشکل کم‌آبی کشاورزی در شرق مازندران برطرف می‌شود. آب ذخیره شده در سد گلورد با اجرای 230 کیلومتر کانال، 100 کیلومتر زهکش و دو سد انحرافی، حدود 25 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی شرق مازندران را سیراب می‌کند.
کد خبر: 2412
  تاریخ خبر : 1401/08/12
 مدیر روابط عمومی
 1653
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 60
  • بیشترین بازدید همزمان : 303
  • بازدید امروز : 3,534
  • بازدید دیروز : 3,045
  • کل بازدید : 17,756,175
  • آخرین به روزرسانی : 1403/01/30 09:10:28
  • شناسه IP شما : 3.144.93.73

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : ساری کیلومتر 3 جاده ساری - قائمشهر
  • کدپستی : 4815898643
  • تلفن : 4-01133347801
  • فاکس : 01133347800
  • پست الکترونیکی : info[at]mzrw.ir
  • پیامک : 030007650007574
  • تلفن گویا : 1821