|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

گام جدی برای جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب 160 روستای بالادست سدهای مازندران

کارگروه اجرای مدیریت جامع کیفی آب مازندران برنامه‌ریزی برای اجرای مجتمع‌های جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب 160 روستای بالادست سدهای تامین کننده آب آشامیدنی این استان را با هماهنگی دستگاه‌های مرتبط در دستور کار قرار داد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران، حفظ ایمنی و سلامت آب ذخیره شده در مخازن سدهای تأمین کننده آب آشامیدنی استان شامل سد شهید رجایی ساری، سد آیت‌الله صالحی مازندرانی در سوادکوه شمالی و سد میجران رامسر به عنوان یکی از اولویت‌های مهم تأمین آب آشامیدنی از آب‌های سطحی از نکات اساسی مد نظر شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران است. بر همین اساس نیز انجام برخی اقدامات زیرساختی و عمرانی مانند فعالیت در حوزه گردشگری، گسترش ساخت‌وساز در بافت‌های روستایی مناطق بالادست سد، اجرای طرح‌های صنعتی و توسعه فعالیت‌های کشاورزی در مناطق بالادست این سدها مستلزم برنامه‌ریزی و رعایت برخی محدودیت‌هاست.

شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران طی سال‌های اخیر برای جلوگیری از ورود انواع آلاینده‌ها به مخزن این سه سد گام‌هایی برداشت که یکی از این اقدامات، برنامه‌ریزی برای کنترل فاضلاب مناطق مسکونی و پساب کشاورزی و صنعتی مناطق و روستاهای بالادست سد است.

کارگروه مدیریت جامع کیفیت آب مازندران روز دوشنبه -23 آبان- با حضور معاون حفاظت و بهره‌برداری، مدیر محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت، معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران و نمایندگان شرکت آبفا مازندران، سازمان بازرسی و سازمان صمت این استان برگزار شد و برنامه‌ریزی برای کنترل پساب و فاضلاب مناطق بالادست سدهای شهید رجایی، البرز و میجران مورد تاکید و در دستور کار قرار گرفت.

شناسایی روستاهای بالادست سد

مدیر محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران در این نشست با اشاره به تعدد مناطق مسکونی بالادست سدهای این استان اظهار کرد: ما در مازندران به دلیل وجود روستاها در مناطق کوهستانی و جنگلی، بیشتر از سایر استان‌ها جمعیت ساکن و خوش‌نشین در مناطق بالادست سد داریم. به همین دلیل توجه به روند رشد جمعیتی در این مناطق، کنترل پساب و فاضلاب این مناطق برای جلوگیری از نفوذ آلودگی‌های احتمالی به آب مخازن سد یکی از ضروریات است.

سید محمد موسوی افزود: مختصات مناطق روستایی بالادست سه سد البرز، شهید رجایی و میجران در کارگروه شده که در نهایت 160 روستای بالای سد شناسایی و انتخاب شدند.

وی افزود: این شرکت آمادگی دارد که همه اطلاعات گردآوری شده را در اختیار دستگاه‌های مرتبط از جمله بنیاد مسکن، آبفا و حفاظت محیط زیست قرار دهد تا برای تعریف و اجرای طرح‌های کنترل و تصفیه فاضلاب در این روستاها اقدامات لازم انجام شود.

مدیر محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران تصریح کرد: سدهای البرز و شهید رجایی و میجران ابتدا با هدف مهار سیلاب و تأمین آب کشاورزی و تولید انرژی برق‌آبی ساخته شدند و پس از آن تأمین آب آشامیدنی از این سدها مورد توجه قرار گرفت. اما برای سدهای گلورد و هراز که تأمین آب آشامیدنی در اهداف ساخت‌شان دیده شده است این اقدامات از حالا باید مورد توجه قرار گیرد.

توجه همه‌جانبه به منابع آلاینده

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران نیز در این جلسه با اشاره به دغدغه‌های این اداره کل بابت کنترل پساب و فاضلاب‌ها در مناطق مختلف استان، گفت: مهار و تصفیه فاضلاب روستاهای بالادست سدهای مازندران بالاخره باید از یک نقطه آغاز شود و نباید در این زمینه فرصت را از دست داد. ضمن این‌که معتقدم از همان گام نخست باید هر سه منطقه یعنی روستاهای بالادست هر سه سد مذکور مورد توجه باشند.

علی‌اکبر یداللهی اظهار کرد: علاوه بر تصفیه فاضلاب روستاهای بالادست سد، برنامه‌ریزی برای واحدها و نواحی صنعتی این مناطق نیز باید مورد توجه باشد. شهرک صنعتی رینه در بالادست سد در حال ساخت هراز و ناحیه صنعتی محمدآباد در بالادست سد شهید رجایی دو نقطه صنعتی مازندران هستند که باید در این زمینه مورد توجه قرار گیرند. همین حساسیت باید در حوزه آلودگی‌های ناشی از کشاورزی در این مناطق نیز لحاظ شود.

وی تصریح کرد: اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران به طور جدی پیرامون این موضوع و جلوگیری از آلودگی‌ منابع آبی فعالیت دارد و برای هرگونه همکاری در این زمینه نیز آماده است.

لزوم مستندنگاری معضلات آب مازندران

نماینده سازمان بازرسی نیز در این نشست با تاکید بر ضرورت اولویت دادن به بازنگری طرح‌های هادی روستاهای بالادست سدهای مازندران گفت: برای روستاهایی که طرح هادی دارند و بالادست سدها واقع شده‌اند لازم است که در ضوابط نقشه، سیستم تصفیه فاضلاب در نظر گرفته شود.

نصراللهی اظهار کرد: پیشنهاد می‌شود فهرست 160 روستای مشخص شده مناطق بالادست سدها به بنیاد مسکن ارائه شود تا این روستاها در اولویت بازنگری طرح‌های هادی قرار بگیرند و اقدامات لازم در این زمینه انجام شود.

وی بر ضرورت مستندنگاری مسائل و مشکلات مربوط به بخش آب مازندران نیز تاکید کرد و گفت: بسیاری از چالش‌های مربوط به بخش آب که در مازندران وجود دارد به دلیل اقلیم این استان و باوری که از مازندران در اذهان وجود دارد، هنوز برای کارشناسان و مسئولان در مرکز قابل باور نیست. به همین دلیل دستگاه‌های مرتبط باید چالش‌های این بخش را در حوزه‌های گوناگون مستندسازی کنند تا مستندات مربوطه در اختیار دستگاه‌های تصمیم‌گیر تراز ملی قرار بگیرد.

در این نشست نمایندگان و کارشناسان شرکت آبفا مازندران و سازمان صمت استان نیز علاوه بر بیان برخی نکات مربوط به فعالیت‌های حوزه آب در استان و به ویژه مناطق بالادست سد، برای اجرای طرح‌های جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب و پساب این مناطق نیز اعلام امادگی کردند.

کد خبر: 2418
  تاریخ خبر : 1401/08/24
  آخرین به‌روزرسانی : 1401/08/25
 مدیر روابط عمومی
 1958
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 34
  • بیشترین بازدید همزمان : 303
  • بازدید امروز : 10,997
  • بازدید دیروز : 13,048
  • کل بازدید : 17,817,524
  • آخرین به روزرسانی : 1403/02/05 16:02:06
  • شناسه IP شما : 3.136.154.103

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : ساری کیلومتر 3 جاده ساری - قائمشهر
  • کدپستی : 4815898643
  • تلفن : 4-01133347801
  • فاکس : 01133347800
  • پست الکترونیکی : info[at]mzrw.ir
  • پیامک : 030007650007574
  • تلفن گویا : 1821