|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران مطرح کرد:

جبران کمبود 200 لیتر بر ثانیه‌ای آب آشامیدنی شرق استان با اجرای طرح اضطراری آبرسانی

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران گفت: با اجرای طرح اضطراری آبرسانی به شرق مازندران کسری 200 لیتر بر ثانیه‌ای آب آشامیدنی در این منطقه تا زمان اجرا شدن طرح اصلی آبرسانی شرق استان برطرف می‌شود.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران، حیدر داوودیان در مراسم کلنگ‌زنی طرح اضطراری آبرسانی به شرق مازندران که صبح روز یکشنبه -28 اسفند- با حضور استاندار مازندران برگزار شد، اظهار کرد: شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران طرح جامعی شامل 9 مجتمع آبرسانی را برای تأمین آب آشامیدنی سراسر استان از منابع آب‌های سطحی تهیه کرد که این طرح سال 1394 به تصویب شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور رسید و بر اساس آن قرار است حدود 16 متر مکعب در ثانیه آب تصفیه و 550 هزار متر مکعب مخزن و یک‌هزار کیلومتر خط انتقال نیز ایجاد شود.

مهندس داودیان مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران بیان کرد: طرح جامعی شامل 9 مجتمع آبرسانی را برای تأمین آب آشامیدنی سراسر استان از منابع آب‌های سطحی تهیه کرد که این طرح سال 1394 به تصویب شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور رسید و بر اساس آن قرار است حدود 16 متر مکعب در ثانیه آب تصفیه و 550 هزار متر مکعب مخزن و یک‌هزار کیلومتر خط انتقال نیز ایجاد شود.

وی افزود: در همه این مجتمع‌ها برای این‌که بتوانیم زودتر از برنامه زمان‌بندی اجرای طرح، مشکل کمبود آب آشامیدنی استان را برطرف کنیم طرح‌های اضطراری متعددی را تعریف کردیم که در دسته پروژه‌های اولویت‌دار وزارت نیرو قرار گرفت. یکی از این طرح‌های اضطراری همین پروژه است که امروز کلنگ‌ عملیات اجرایی آن به زمین زده شد.

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح اضطراری قرار است 200 لیتر آب را از بند انحرافی شاه‌بند برداریم و با ساخت تصفیه‌خانه و تصفیه آب در همین مکان، آب را با یک خط انتقال 3100 متری به مخزن موجود در نکا برسانیم و از آن‌جا به شبکه نکا و بهشهر انتقال دهیم.

داوودیان تصریح کرد: دلیل اجرای این پروژه رفع مشکلات تأمین آب آشامیدنی این منطقه در ماه‌های گرم سال است که طی سال‌های اخیر بارها با آن مواجه شدیم. در حالی که در شرق استان نیاز ما حدود 450 لیتر بر ثانیه است، اکنون از حدود 18 چاه تأمین‌کننده آب آشامیدنی این منطقه نزدیک به 250 لیتر بر ثانیه آب به دست می‌آوریم. به عبارتی دیگر 200 لیتر کسری آب داریم. به همین دلیل این پروژه اضطراری را تعریف کردیم تا در افق 1410 که در نظر گرفته‌ایم بتوانیم آن را اجرایی کرده و در ادامه بتوانیم طرح اصلی که تأمین 1500 لیتر بر ثانیه آب از سد گلورد است را محقق کنیم.

وی درباره شرایط قراردادی اجرای طرح نیز گفت: رقم قرارداد ما حدود 307 میلیارد تومان است. پیمانکاران و مشاوران ملی برای اجرای پروژه انتخاب شدند که توان مناسبی برای اجرای طرح دارند. مدت در نظر گرفته شده برای اجرای طرح نیز حدود 18 ماه است. پیش‌بینی ما این است که ابتدای تابستان 1403 این طرح به بهره‌برداری برسد تا هم‌استانی‌های ما در شرق استان از کم‌آبی در ماه‌های گرم سال رنج نبرند.

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران اظهار کرد: این طرح مقدمه‌ای برای اجرای مجتمع شماره 8 آبرسانی در مازندران محسوب می‌شود. مجتمع شماره 8 آبرسانی استان، شامل آبرسانی به شهرهای نکا، بهشهر، رستمکلا، گلوگاه و مناطق محدوده این مسیر است که در سال‌های گذشته توانستیم ردیف اجرایی آن را دریافت کنیم. البته برای طرح اصلی با مشکلاتی مواجه شدیم که نتوانستیم آن را انجام دهیم و اصلی‌ترین مشکل هم به منابع مالی مربوط است.

به گفته داوودیان با توجه به کمیت و کیفیت آب‌های زیرزمینی در سال‌های اخیر، سیاست وزارت نیرو بر این است که تأمین آب آشامیدنی در مازندران به سمت آب‌های سطحی سوق داده شود و بر همین اساس نیز منابع آبی در نظر گرفته شده برای طرح جامع آب آشامیدنی مازندران به طور کامل از آب‌های سطحی هستند.

 

نماینده عالی دولت در مازندران با اشاره به جمعیت شناور هفتگی در مازندران و ازسوی دیگر مدیریت منابع آبی، تشکیل قرارگاه آبی در استان را ضروری دانست

سید محمود حسینی پور در این مراسم با بیان اینکه توزیع امکانات در دولت عدالت محور به صورت جهادی و شبانه روزی در حال انجام است، یکی از آنها را تامین آب مورد نیاز در مناطق محروم عنوان کرد.

او ادامه داد آب یکی از مولفه های امنیت ملی و توسعه و تعالی کشورهاست و در کشور ما محدودیت منابع آبی در اطلس ایران اسلامی مشخص است و آمایش آب ایران سال هاست که در دستور کار مسولین قرار گرفته است.

حسینی پور گفت: ایران با ساخت سدهای مختلف در کشور تلاش کرد تأمین آب را انجام دهد، در مازندران افزایش جمعیت بویژه جمعیت شناور هفتگی مواجه هستیم که باید به دست اندرکاران حوزه آبرسانی دست مریزاد گفت.

حسینی پور همچنین از دکتر محمد ابراهیم یخکشی مدیرعامل سابق شرکت آب منطقه ای مازندران به پاس تلاش برای ساخت سدگلورد و این طرح قدردانی کرد و گفت : مهندس داودیان (مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مازندران) و برارزاده(مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مازندران) دو مدیر فعال، با دانش روز و متعهد هستند و مردم مازندران بابت این دو مدیر خیالشان راحت باشد.

نماینده عالی دولت در مازندران با تاکید بر اینکه باید مدیریت عادی جای خود را به مدیریت جهادی بدهد، ایجاد قرارگاه آبی در مازندران را در همین زمینه حائز اهمیت دانست.

حسینی پور ادامه داد:این قرارگاه باید برای صد سال آینده،جمعیت و نیاز آبی استان مازندران، پیش بینی داشته باشد.

کد خبر: 2474
  تاریخ خبر : 1401/12/28
  آخرین به‌روزرسانی : 1401/12/28
 مدیر روابط عمومی
 1057
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 43
  • بیشترین بازدید همزمان : 303
  • بازدید امروز : 2,707
  • بازدید دیروز : 7,167
  • کل بازدید : 17,773,396
  • آخرین به روزرسانی : 1403/02/01 12:03:32
  • شناسه IP شما : 18.118.12.101

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : ساری کیلومتر 3 جاده ساری - قائمشهر
  • کدپستی : 4815898643
  • تلفن : 4-01133347801
  • فاکس : 01133347800
  • پست الکترونیکی : info[at]mzrw.ir
  • پیامک : 030007650007574
  • تلفن گویا : 1821