|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

استاندار مازندران:

آینده اقتصادی شرق مازندران به سد گلورد وابسته است

استاندار مازندران گفت: سد گلورد علاوه بر نقش برجسته و مهمی که در زمینه تأمین آب کشاورزی شرق مازندران دارد، با توجه به وسعت و جذابیت‌های طبیعی منطقه و در حال ساخت بودن دومین پل فلزی زیرقوسی کشور می‌تواند گردشگری این منطقه را نیز متحول کند.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران، سید محمود حسینی‌پور عصر پنجشنبه -11 خرداد- در حاشیه بازدید از تاسیسات سد گلورد و پل زیرقوسی در حال ساخت روی دریاچه این سد، اظهار کرد: سد و پل گلورد در کنار هم می‌توانند آینده اقتصادی منطقه را تحت تاثیر قرار دهند.

وی افزود: آبگیری کامل سد گلورد مستلزم ساخت پل زیرقوسی روی دریاچه این سد است که عملیات ساخت پل با تلاش پیمانکار و تحت نظارت شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران در حال انجام است و در آینده‌ای نزدیک شاهد تکمیل این پروژه مهم خواهیم بود.

نماینده عالی دولت در مازندران با اشاره به ویژگی‌های خاص پل گلورد خاطرنشان کرد: پل گلورد پس از پل کارون3، دومین پل فلزی زیرقوسی کشور است که علاوه بر مهندسی منحصربه‌فرد، با توجه به طبیعت منطقه جذابیت گردشگری بالایی هم در این محدوده ایجاد خواهد کرد.

حسینی‌پور درباره روند اجرایی ساخت پل نیز گفت: قرار بود این پل در هفته دولت امسال به بهره‌برداری برسد، اما سرعت عملیات آماده‌سازی بستر نصب سازه‌ها به دلیل برخورد کردن با یک صخره مستحکم کاهش یافت. به همین دلیل زمان بهره‌برداری حدود سه ماه به تعویق افتاده است.

وی اظهار کرد: این منطقه پس از تکمیل عملیات ساخت و نصب پل می‌تواند به هاب گردشگری استان تبدیل شود. بر همین اساس نیز شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران باید نسبت به جذب سرمایه‌گذار دارای اهلیت که توان تدوین و اجرای طرح‌های مناسب برای گردشگری این منطقه داشته باشد اقدام کند.

استاندار مازندران با اشاره به اقدامات و پیگیری‌های شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران برای تکمیل و بهره‌برداری کامل از سد گلورد خاطرنشان کرد: از تلاش‌هایی که شرکت آب‌منطقه‌ای در این زمینه به کار بسته و زحمات پیمانکاران تشکر می‌کنیم و امیدواریم که پروژه به زودی به بهره‌برداری برسد.

حسینی‌پور با بیان این‌که توسعه کشاورزی شرق مازندران به پشتوانه سد گلورد دنبال می‌شود، گفت: با توجه به کاهش سطح بارش در استان و بحران کم‌آبی امیدواریم راه‌اندازی این سد امیدی را برای کشاورزان منطقه ایجاد کند و با اطمینان به امور کشاورزی خود بپردازند.

حسینی‌پور در این بازدید با عوامل اجرایی پروژه پل زیرقوسی گلورد نیز دیدار و گفت‌وگو کرد و در جریان آخرین وضعیت عملیات اجرایی طرح قرار گرفت.

رایزنی برای تقویت جنبه‌های گردشگری پل گلورد

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران نیز در این بازدید ضمن تشریح آخرین اقدامات انجام شده برای نصب سازه پل، از رایزنی برای جذب مشاور گردشگری پیرامون این پل خبر داد و گفت: پس از تاکید استاندار بر ضرورت توجه ویژه به جنبه گردشگری این پل، مذاکراتی با چند شرکت مشاور در زمینه زیباسازی و جنبه‌های گردشگری انجام شد که با یکی از شرکت‌ها این رایزنی‌ها در حال پیگیری است.

حیدر داوودیان اظهار کرد: تمام تلاش‌مان بر این است که هر چه زودتر این پروژه به بهره‌برداری برسد. پیمانکار پروژه نیز بدون وقفه در تلاش است. اما مواجه شدن با یک صخره در فرآیند آماده‌سازی کوله‌ها سبب شد که سرعت اجرای پروژه کاهش یابد. با این حال عملیات کماکان در حال انجام است و امیدواریم که به زودی از این مرحله عبور کنیم.

وی افزود: چندی پیش محموله نخست سازه‌های پل به محل نصب منتقل شد و به زودی پس از آماده‌سازی کوله‌ها، کار نصب سازه نیز آغاز خواهد شد.

مطالعات ساخت سد گلورد روی رودخانه نکارود برای کاهش تنش‌های آبی شرق مازندران از دهه 70 در دستور کار قرار گرفت و سال 1387 عملیات اجرایی سد آغاز شد. این سد مخزنی با طول تاج 270 متر و ارتفاع دیواره 113 متر امکان ذخیره 115 میلیون متر مکعب آب را دارد. ساخت دیواره و تاسیسات سد گلورد سال 1398 به پایان رسید و سد آبگیری شد. اما با توجه به زیر آب رفتن راه ارتباطی حدود 60 روستای بالادست سد در صورت آبگیری کامل، ساخت پل فلزی زیرقوسی به طول 300 متر و عرض 12 متر برای عبور از دریاچه در دستور کار قرار گرفت تا پس از آن سد به طور کامل آبگیری شود.

با آبگیری کامل سد گلورد، علاوه بر پیشگیری از سیل‌های منطقه و حفاظت از سفره‌های آب زیرزمینی مشکل کم‌آبی کشاورزی در شرق مازندران برطرف می‌شود. آب ذخیره شده در سد گلورد با اجرای 230 کیلومتر کانال، 100 کیلومتر زهکش و دو سد انحرافی، حدود 25 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی شرق مازندران را سیراب می‌کند.

کد خبر: 2521
  تاریخ خبر : 1402/03/11
  آخرین به‌روزرسانی : 1402/03/16
 مدیر روابط عمومی
 445
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 54
  • بیشترین بازدید همزمان : 303
  • بازدید امروز : 3,644
  • بازدید دیروز : 13,507
  • کل بازدید : 17,617,392
  • آخرین به روزرسانی : 1403/01/09 11:58:02
  • شناسه IP شما : 44.197.191.240

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : ساری کیلومتر 3 جاده ساری - قائمشهر
  • کدپستی : 4815898643
  • تلفن : 4-01133347801
  • فاکس : 01133347800
  • پست الکترونیکی : info[at]mzrw.ir
  • پیامک : 030007650007574
  • تلفن گویا : 1821