|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران مطرح کرد:

مهار آب‌های سطحی مازندران در برنامه میان‌مدت به 37 درصد می‌رسد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران گفت: در حوزه مهار آب‌های سطحی برنامه‌ریزی کردیم که با یک برنامه میان‌مدت میانگین 10 درصدی این عدد در مازندران را به 37 درصد برسانیم.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران، چهارشنبه -14 تیر- در یکصد و بیست‌وهفتمین جلسه شورای هماهنگی مدیران صنعت آب و برق مازندران که با حضور مدیران آب و برق استان در شرکت برق منطقه‌ای مازندران برگزار شد، اظهار کرد: در تلاشیم با یک برنامه میان‌مدت به میانگین مناسبی در مهار آب‌های سطحی برسیم و از 4.5 میلیارد آب سطحی که در استان داریم 37 درصد را مهار کنیم تا بتوانیم در استان آب کشاورزی و آشامیدنی پایدار را برای مردم تامین کنیم.

وی افزود: در حالی که 10 سد بهره‌برداری شده مازندران مجموعا 10 درصد از آب‌های سطحی استان را مهار می‌کنند، ساخت سد هراز به تنهایی می‌تواند 14 درصد از آب‌های سطحی استان را مهار کند و میانگین مهار آب‌های سطحی را از 10 درصد به 24 درصد برساند.

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران با اشاره به شتاب گرفتن اجرای پروژه‌های عمرانی این دستگاه طی دو سال اخیر گفت: اقدامات ما برای تکمیل پروژه‌ها طی دو سال اخیر سرعت مناسبی گرفت. پیشرفت فیزیکی سد هراز از 30 درصد در ابتدای سال 1400 اکنون طی دو سال به 50 درصد رسیده است. ارتفاع دیواره سد که طی 12 سال به 30 متر رسیده بود در دو سال اخیر به 75 متر رسید. امیدواریم که با پیگیری‌ها برای تامین منابع سرعت اجرای پروژه حفظ شود و افزایش یابد.

داوودیان اظهار کرد: سد گلورد هم مراحل پایانی‌اش را طی می‌کند و امیدواریم که در دهه فجر امسال شاهد بهره‌برداری کامل از این سد باشیم. سد سجادرود و سد زارم‌رود نیز سدهایی هستند که برای اجرای آن‌ها برنامه داریم.

مدیریت مناسب منابع آب در خشکسالی

وی با اشاره به قرار داشتن در سومین سال خشکسالی اظهار کرد: امسال استان‌های شمالی درگیر خشکسالی‌های بی‌سابقه‌ای شدند که وضعیت آب را در استان دچار مشکلات عدیده‌ای کرد. میانگین بارندگی مازندران در سال‌های گذشته حدود 650 میلیمتر بود که امسال تا کنون 420 میلیمتر بارندگی در استان ثبت شده و کاهش 20 درصدی بارندگی‌ها را در مازندران شاهد هستیم.

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران تصریح کرد: البته خوشبختانه بارندگی‌های بهار 1402 کمی شرایط را رو به بهبود کرد. اما یکی از پیامدهای بسیار بد این کاهش بارندگی‌ها کم شدن آورد رودخانه‌ها بود. آورد رودخانه‌های ما پارسال در همین مقطع زمانی حدود 2 میلیارد و 400 میلیون متر مکعب بود، اما این رقم امسال تا کنون یک میلیارد و 100 میلیون متر مکعب است. ذخیره سدها هم کاهش یافته است. به همین دلیل امسال نتوانستیم برای تأمین آب کشاورزی طبق روال سال‌های قبل برنامه‌ریزی کنیم.

داوودیان افزود: البته طی روزهای اخیر با توجه به بارندگی‌های خرداد توانستیم حدود 15 میلیون متر مکعب را برای کشاورزی رهاسازی کنیم. ابتدای امسال پیش‌بینی می‌کردیم که 80 هزارهکتار از 230 هزار هکتار کشتزار ما دچار تنش آبی شود. اما با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و اجرای برخی پروژه‌های مقابله با خشکسالی مساحت کشتزارهای دارای تنش آبی استان به 20 هزار هکتار کاهش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: در دشت مهم هراز که بیشترین نگرانی را داشتیم خوشبختانه از بحران خشکسالی عبور کردیم و اکنون کشاورزان برای درو آماده می‌شوند. در دشت البرز، تجن و شبکه گلورد نیز مدیریت کماکان در حال انجام است و امیدواریم بتوانیم از این بحران عبور کنیم. 

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران گفت: با این‌که بارندگی کمی داشتیم امسال با تلاش همکاران در آب‌منطقه‌ای، مدیریت به گونه‌ای بود که حتی نسبت به سال‌های گذشته بهتر عمل کردیم و رضایت نسبی در مردم نیز دیده می‌شود. با 900 میلیون کاهش آورد رودخانه‌ها توانستیم وضعیت را طوری مدیریت کنیم که از نظر عملکرد در کشاورزی اکنون با وضعیت سال قبل برابر هستیم.

تامین و ذخیره مناسب آب آشامیدنی

داوودیان با اشاره به اهمیت تامین آب آشامیدنی اظهار کرد: در آب آشامیدنی هم توانستیم وضعیت را مدیریت کنیم و تا کنون مشکل آب آشامیدنی نداشتیم. پیش‌بینی ما هم این است که این ثبات ادامه داشته باشد. مگر این‌‌که برای چاه‌های تامین آب آشامیدنی مشکلی ایجاد شود که این احتمال نیز با توجه به فشار مردم به منابع آب زیرزمینی وجود دارد.

وی افزود: در حال حاضر حجم آب مخازن زیرزمینی ما به دلیل حجم زیاد برداشت‌های بی‌رویه حدود 210 میلیون متر مکعب کاهش یافته و ممکن است برخی چاه‌ها دچار مشکل شود. اما در سدها آب مورد نیاز ذخیره شده است. اگر مدیریت آب پشت سدها را نداشتیم امسال ممکن بود مازندران و به ویژه شهرهای بابل، بابلسر و ساری به مشکل پارسال همدان دچار شود و شاهد تنش آبی در حوزه آب آشامیدنی باشیم.

داوودیان در این نشست برخی مسائل دیگر مرتبط با شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران از جمله اختلاف نظر بین منابع طبیعی و این شرکت در زمینه مدیریت حریم و بستر رودخانه‌ها و منابع آبی موجود در محوطه جنگل‌ها و همچنین نکاتی درباره مولدسازی را نیز بیان کرد و خواستار همراهی مسئولان ملی و استانی برای رفع این مسائل به منظور اجرای طرح‌های درآمدزا با جذب سرمایه‌گذار شد.

کد خبر: 2556
  تاریخ خبر : 1402/04/14
  آخرین به‌روزرسانی : 1402/04/14
 مدیر روابط عمومی
 421
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 131
  • بیشترین بازدید همزمان : 303
  • بازدید امروز : 12,942
  • بازدید دیروز : 10,793
  • کل بازدید : 17,898,935
  • آخرین به روزرسانی : 1403/02/10 10:25:42
  • شناسه IP شما : 18.217.116.183

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : ساری کیلومتر 3 جاده ساری - قائمشهر
  • کدپستی : 4815898643
  • تلفن : 4-01133347801
  • فاکس : 01133347800
  • پست الکترونیکی : info[at]mzrw.ir
  • پیامک : 030007650007574
  • تلفن گویا : 1821