|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران:

مدیریت مناسب منابع آبی استان منجر به کاهش خسارت خشکسالی شد

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران گفت: با تلاش‌های گسترده‌ای که برای مدیریت منابع آبی استان انجام شد با وجود خشکسالی شدید و کاهش چشمگیر منابع آبی شاهد رضایت نسبی کشاورزان و شرایط مطلوبی در سطح زیر کشت و برداشت محصول در استان و پیشگیری از خسارت ناشی از کم آبی در مازندران هستیم.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران، حیدر داوودیان در نخستین جلسه شورای معاونین و مدیران این شرکت در سال جاری اظهار کرد: امسال با وجود خشکسالی جدی و شدیدی که در استان داشتیم و کاهش منابع آبی پیش‌بینی می‌شد با کاهش سطح زیر کشت و محصول مواجه شویم. اما با تلاش همکاران در شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران در مدیریت منابع آبی موجود خوشبختانه شاهد وضعیت تقریبا برابر با سال‌های گذشته هستیم.

وی افزود: هر چند که همچنان ممکن است کاستی‌هایی در برخی مناطق استان برای تامین آب کشاورزی دیده شود، اما به هر حال با وجود تنش آبی شدید شاهد رضایت نسبی کشاورزان در سراسر استان هستیم. امیدواریم با تلاش‌های همه همکاران بتوانیم با کمترین میزان خسارت از بحران خشکسالی عبور کنیم.

رئیس هیئت مدیره شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران تصریح کرد: تلاش‌های انجام شده توسط کارکنان و مدیران این شرکت برای مدیریت منابع آب در سال آبی و سال زراعی جاری یک دستاورد مهم در حوزه مدیریت منابع آب به شمار می‌آید که باید برای ارائه به جامعه و مسئولان مستندنگاری شود.

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران خاطرنشان کرد: از همه همکاران در واحدهای مختلف شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران سپاسگزارم و انتظار دارم که این همت و عزم همگانی ادامه داشته باشد. هنوز تا پایان فصل کشت زمان داریم و باید با تمام توان در میدان حضور داشته باشیم.

داوودیان تصریح کرد: یکی از دغدغه‌های جدی ما در حال حاضر اقدام به کشت دوم توسط کشاورزان است که می‌تواند مشکلات مهمی را برای ما ایجاد کند. انتظار داریم که ممنوعیت کشت دوم در همه نقاط استان به طور جدی مورد توجه کشاورزان و دستگاه‌های مرتبط از جمله جهاد کشاورزی استان قرار بگیرد.

محدودیت‌های منابع آبی در سال زراعی جاری

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران در تشریح مشکلات و محدودیت‌های مدیریت منابع آبی طی سال جاری نیز گفت: مقدار بارندگی‌های مازندران در سال آبی جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 14 درصد و نسبت به دوره درازمدت 20 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی با بیان این‌که طی سال آبی جاری کمترین مقدار آورد رودخانه‌ها طی 41 سال اخیر در مازندران به ثبت رسیده است، اظهار کرد: آورد رودخانه‌های استان در مدت مشابه پارسال یک‌هزار و 952 میلیون متر مکعب بود که این رقم امسال با کاهشی 41 درصدی به یک‌هزار و 154 میلیون متر مکعب کمتر شد و کاهش 56 درصدی نسبت به دوره درازمدت را نیز نشان می‌دهد.

به گفته وی بیشترین کاهش آورد رودخانه‌های استان مربوط به رودخانه‌های تجن و تلار بود که به ترتیب 87 و 57 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافت.

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران درباره آخرین وضعیت منابع آب زیرزمینی هم خاطرنشان کرد: حجم آب زیرزمینی استان نسبت به مدت مشابه پارسال 211 میلیون متر مکعب کاهش یافته و مقدار ذخایر آبی زیرسطحی استان به کمترین مقدار در 31 سال گذشته رسیده است.

داوودیان اظهار کرد: ذخایر سدهای استان نیز امسال به کمترین میزان طی 13 سال اخیر رسیده است. به طوری که اکنون حدود 108 میلیون متر مکعب آب ذخیره شده در مخزن سدهای استان وجود دارد که کاهش 46 میلیون متر مکعبی در مقایسه با مدت مشابه پارسال و عقب‌ماندگی 30 درصدی نسبت به پارسال را نشان می‌دهد.

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران با بیان این‌که در حال حاضر 76 درصد از مخزن سد شهید رجایی و 56 درصد از مخزن سد البرز خالی است، درباره توزیع و تنظیم آب پشت این سدها نیز گفت: امسال تا کنون از سد شهید رجایی 18 میلیون مترمکعب و از سد البرز 56 میلیون متر مکعب آب به کشاورزی اختصاص داده شد. مجموعا از سدهای استان تا کنون 88 میلیون متر مکعب آب برای سیراب کردن کشتزارهای استان و 57 میلیون متر مکعب هم برای تأمین آب آشامیدنی رهاسازی شد.

داوودیان با اشاره به بارندگی‌های بالاتر از نرمال فصل بهار و تاثیر این بارندگی‌ها در کاهش تنش آبی و بحران خشکسالی گفت: در 6 ماه نخست سال آبی جاری یعنی مهر تا اسفند 1401 بیشتر نواحی استان در خشکسالی بسیار شدید قرار گرفتند. اما از مهر تا انتهای خرداد اوضاع بهبود یافت و برای تیر هم شرایط بارندگی بهتر از سال گذشته است.

وی افزود: با وجود پیش‌بینی‌هایی که به دلیل خشکسالی درباره کاهش سطح زیر کشت استان داشتیم، با توجه به بارندگی‌های مناسب و با تلاش همکاران آب‌منطقه‌ای و ادارات منابع آب شهرستان‌ها، بنا به اعلام سازمان جهاد کشاورزی استان از 67 هزار هکتار کشتزارهایی که پیش‌بینی می‌شد دچار تنش شدید خشکسالی باشند و کشت در آن ها میسر نباشد، حدود 6 هزار هکتار کشت نشد و در بیش از 7 هزار هکتار نیز کشت جایگزین انجام شد. اما بقیه اراضی کشت شد. 

در این جلسه علاوه بر بررسی بندهای در نظر گرفته شده، مدیران و معاونان حاضر در نشست نیز دیدگاه‌های خود درباره الزامات و اقدامات پیرامون مدیریت منابع آبی استان مطرح کردند و پیرامون مسائل متعدد حیطه وظایف شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران و برنامه‌های پیش رو برای مدیریت منابع آبی گفت‌وگو و تبادل نظر شد.

 

کد خبر: 2559
  تاریخ خبر : 1402/04/19
  آخرین به‌روزرسانی : 1402/04/19
 مدیر روابط عمومی
 553
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 139
  • بیشترین بازدید همزمان : 303
  • بازدید امروز : 13,361
  • بازدید دیروز : 10,793
  • کل بازدید : 17,899,354
  • آخرین به روزرسانی : 1403/02/10 10:25:42
  • شناسه IP شما : 3.137.178.133

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : ساری کیلومتر 3 جاده ساری - قائمشهر
  • کدپستی : 4815898643
  • تلفن : 4-01133347801
  • فاکس : 01133347800
  • پست الکترونیکی : info[at]mzrw.ir
  • پیامک : 030007650007574
  • تلفن گویا : 1821