|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

با حضور مدیرکل دفتر هماهنگی مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران

کمیته استانی راهبری کنترل و کاهش خطر سیل مازندران آغاز به کار کرد

نخستین جلسه کمیته راهبری کنترل و کاهش خطر سیل مازندران به منظور بررسی عوامل احتمالی بحران‌های ناشی از طغیان رودخانه‌ها و وقوع سیلاب برگزار و فعالیت این کمیته به طور رسمی در مازندران آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای مازندران، کمیته استانی راهبری کنترل و کاهش خطر سیل مازندران صبح روز چهارشنبه -29 شهریور- با حضور مدیرکل دفتر هماهنگی مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران، مدیرکل مدیریت بحران استان و نمایندگان دستگاه‌های عضو این کمیته در سالن جلسات شرکت آب منطقه‌ای مازندران آغاز به کار کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران و رئیس کمیته استانی راهبری کنترل و کاهش خطر سیل مازندران در ابتدای این نشست ضمن تشریح بخشی از اقدامات این دستگاه برای مقابله با بحران‌های خشکسالی و وقوع سیلاب، اظهار کرد: طی سال‌های اخیر در مازندران هم با بحران ناشی از وقوع سیلاب مواجه بودیم و هم با خشکسالی شدید مواجه شدیم که در هر دو حوزه به اقدامات متعدد و گسترده‌ای برای جلوگیری از بحران نیاز داشتیم.

حیدر داوودیان اظهار کرد: زیرساخت‌های حوزه آب مازندران با آن‌چه که در حد استانداردهای معمول کشور است فاصله زیادی دارد. مازندران طبیعتا برای این که بتواند مدیریت سیلاب و خشکسالی کند، به یک سری زیرساخت‌ها نیاز دارد.

وی با اشاره به وقوع بحران خشکسالی در مازندران طی سه سال اخیر و اقدامات انجام شده برای مدیریت این بحران و گذر از تنش‌های خشکسالی، تجربه هم‌افزایی و همکاری بین دستگاهی برای مدیریت بحران خشکسالی را قابل استفاده در مدیریت بحران سیل دانست و گفت: امسال شرایط بسیار دشوار و پیچیده‌ای از نظر خشکسالی داشتیم. کاهش 50 درصدی آورد رودخانه‌ها و کم شدن 30 درصدی میزان بارندگی‌ها حدود 76 هزار هکتار از شالیزارهای مازندران را در معرض خسارات ناشی از خشکسالی قرار داده بود. اما با انجام اقدامات متعدد خوشبختانه بیش از 60 هزار هکتار از این شالیزارها به سلامت از خشکسالی عبور کردند و حدود 11 هزار هکتار از این کشتزارها دچار تنش شدند که فقط در 50 درصد از این مساحت محصولی کشت نشد.

ضرورت باورپذیری نسبت به قدرت بحران‌های طبیعی

مدیرکل دفتر هماهنگی مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران نیز در این جلسه با بیان این‌که هنوز به اندازه‌ای که بحران‌ها قدرت خسارت‌ و تلفات دارند در کشورمان باورِ بحران‌خیز بودن وجود ندارد، گفت: مساله مهمی که در مدیریت بحران با آن مواجهیم این است که باور و نگاه درستی به قدرت بحران‌های طبیعی که در کشور امکان رخ دادن دارند وجود ندارد.

سیف‌الله آقابیگی افزود: اگر قرار است در استانی مانند مازندران مقابل بحران بایستیم باید با هم یک بار دیگر استان را مرور کنیم تا ببینیم در کجای معادلات مدیریت بحران هستیم.

وی اظهار کرد: ما در شرایطی قرار داریم که خشکسالی و سیل با هم گریبان ما را می‌گیرد. طی 72 ساعت گذشته در لوندویل آستارا 327 میلیمتر بارندگی ثبت شد که 267 میلیمتر از این بارندگی فقط در 6 ساعت رخ داد. این در حالی است که کل بارندگی استان یزد در طول یک سال 75 میلیمتر است.

این  مسئول تصریح کرد: باید بپذیریم که چنین بارشی می‌تواند در مازندران هم تکرار شود و بحران بیافریند. فاجعه‌ای که در لیبی رخ داد و 21 هزار نفر کشته و مفقود بر جای گذاشت و بسیاری از زیرساخت‌ها را از بین برد، می‌تواند در هر نقطه‌ای از دنیا رخ دهد.

مدیرکل دفتر هماهنگی مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به قابل پیشگیری بودن بسیاری از خسارت‌های ناشی از وقوع بحران‌ها خاطرنشان کرد: در بروز خسارت ناشی از بحران‌های طبیعی مانند سیل، نقش برخی دستگاه‌ها نیز به دلیل کم‌توجهی‌ها و کم‌کاری‌ها مشهود است. خوب است که به عنوان یک کار اساسی یک بار در مازندران بررسی کاملی انجام شود تا شاهد باشیم که مازندران جزو استان‌های پیشرو در پیشگیری از بروز خسارت‌های ناشی از بحران‌هایی مانند سیل است.

پیش‌بینی بارش‌های بالاتر از نرمال در شمال ایران

آقابیگی اظهار کرد: همه پایگاه‌های علمی و مؤسسات بین‌المللی شبکه جوی و پیش‌بینی‌های فصلی برای فصل پاییز 1402 در منطقه شمال ایران بارش بالاتر از نرمال با احتمال وقوع بیش از 80 درصد را پیش‌بینی کردند. این یعنی باید آمادگی داشته باشیم تا از وقوع بحران‌های ناشی از بارندگی‌های سیل‌آسا جلوگیری کنیم.

وی افزود: از کل مجموعه استان مازندران می‌خواهم با همین آمادگی که منجر به مدیریت خشکسالی شد، حالا برای مدیریت فصل پربارش دست به دست هم دهد و برنامه‌ریزی کند. در این مسیر طبیعتا اطلاع‌رسانی برای شهروندان و همه آحاد بسیار مهم است که باید با کمک رسانه‌ها جدی گرفته شود.

ضرورت افزایش اعتبارات مدیریت بحران در مازندران

مدیرکل مدیریت بحران مازندران هم در این جلسه ضمن تشریح برخی پیگیری‌های انجام شده برای جذب اعتبارات حوزه مدیریت بحران و رفع برخی مشکلات موجود در بخش فعالیت‌های اجرایی پیشگیری از وقوع بحران‌ها به ویژه بحران سیل در مازندران، خواستار افزایش توجه به مازندران در تخصیص اعتبارات شد.

حسینعلی محمدی شیرکلایی اظهار کرد: مازندران با توجه به شرایط و موقعیتی که دارد باید از نگاهی ملی در حمایت‌های اعتباری برخوردار باشد. زیرا در این استان صرفا به ساکنان و شهروندان خدمات ارائه نمی‌شود، بلکه شهروندانی از سراسر کشور در مازندران خدمات دریافت می‌کنند.

وی افزود: تاب‌آوری مازندران به نقطه‌ای رسیده که به افزایش ظرفیت ارائه خدمات در زیرساخت‌ها نیاز داریم. با توجه به این شرایط انتظار داریم در تعیین و تخصیص اعتبارات برای مازندران به موضوع مهم جمعیت شناور استان نیز توجه شود.

 این کمیته استانی ذیل کمیته ملی راهبری کنترل و کاهش خطر سیل در راستای اجرای بند 5 دستورالعمل کنترل آب‌های سطحی(سیل) تشکیل شده است. هدف از تشکیل این کمیته‌های ملی و استانی نیز برنامه‌ریزی، پیگیری و هماهنگی اقدامات مترتب در راستای ایجاد سازوکارهای لازم برای کنترل آب‌های سطحی ناشی از سیل در سطح ملی و استانی است.

کد خبر: 2603
  تاریخ خبر : 1402/06/29
 مدیر روابط عمومی
 439
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 53
  • بیشترین بازدید همزمان : 303
  • بازدید امروز : 14,716
  • بازدید دیروز : 17,108
  • کل بازدید : 17,873,178
  • آخرین به روزرسانی : 1403/02/08 14:23:01
  • شناسه IP شما : 3.144.113.197

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : ساری کیلومتر 3 جاده ساری - قائمشهر
  • کدپستی : 4815898643
  • تلفن : 4-01133347801
  • فاکس : 01133347800
  • پست الکترونیکی : info[at]mzrw.ir
  • پیامک : 030007650007574
  • تلفن گویا : 1821