|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران:

فعالیت مستمر کمیته‌های استانی کنترل سیلاب ضروری است

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: با توجه به شرایط خاص اقلیمی کشور که در عین خشکسالی شاهد وقوع سیلاب هم هستیم، تشکیل و فعالیت مستمر کمیته‌های ملی و استانی کنترل سیلاب برای این که در بحث مدیریت سیلاب کشور منسجم‌تر از گذشته عمل کنیم ضروری است.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای مازندران، محمد جوانبخت روز شنبه -8 مهر- در دومین جلسه کمیته ملی راهبری کنترل و کاهش خطر سیل که به صورت ویدئوکنفرانسی با حضور مدیران عضو کمیته‌های استانی زیرمجموعه این کمیته ملی برگزار شد، اظهار کرد: این جلسات باید در سطح ملی و استانی به طور مستمر برگزار شود. ضمن این‌که از همه دستگاه‌های عضو انتظار داریم به صورت ثابت در جلسات حضور داشته باشند تا تصمیم‌ها یکسان و پیوسته ساماندهی شوند.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو خاطرنشان کرد: جلسات راهبری کنترل و کاهش خطر سیل در استان‌ها باید با فاصله نزدیک‌تر از کمیته ملی و به طور مستمر در طول سال تشکیل شده و برای برنامه‌های میان‌مدت، درازمدت و اضطراری تصمیم‌های لازم اتخاذ شود.

جوانبخت تصریح کرد: اقدامات و برنامه‌ریزی‌های کمیته صرفا به برنامه‌های کوتاه‌مدت و اضطراری خلاصه نشود. بلکه به موارد چالشی و درازمدت مانند آبخیزداری نیز توجه شود. رؤسای کمیته‌های استانی هم که مدیران آب منطقه‌ای هر استان هستند حتما پیگیر اجرا شدن مصوبات این کمیته‌ها باشند.

وی در بخشی از اظهارات خود به وجود سازه‌های تقاطعی فاقد آبگذر ایمن نیز اشاره کرد و گفت: در مورد سازه‌های تقاطعی فاقد آبگذر ایمن انتظار داریم دستگاه‌های متولی پیگیر رفع چالش باشند. البته در این زمینه به اولویت‌بندی نیاز داریم. چون تعداد نقاط زیاد است و اولویت‌بندی می‌تواند به روند رفع نواقص برنامه و سرعت بدهد.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به آغاز فصل بارندگی‌ها خاطرنشان کرد: با توجه به فرا رسیدن فصل بارش‌ها باید آمادگی لازم در استان‌ها وجود داشته باشد و همه شرکت‌های آب منطقه‌ای در حالت آماده‌باش قرار بگیرند. سایر دستگاه‌های عضو کمیته راهبری کنترل و کاهش خطر سیل نیز با حضور فعال و هماهنگی مداوم در قالب کمیته استانی، مشارکت و آمادگی لازم را برای مواقع ضروری داشته باشند.

برجسته‌سازی نگاه پیشگیرانه در مقابله با سیل

مدیرکل دفتر هماهنگی مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران نیز در این نشست، اظهار کرد: نکته مهمی که در تشکیل این کمیته ملی مد نظر داریم این است که بتوانیم جلوی خطر سیل را بگیریم و لازمه تحقق این هدف نیز داشتن نگاه پیشگیرانه است.

سیف‌الله آقابیگی با تاکید بر ضرورت برگزاری مستمر نشستهای کمیته استانی راهبری کنترل و کاهش خطر سیل، افزود: تاکید ما بر این است که مدیران کل دستگاه‌های عضو کمیته‌های استانی شخصا در جلسات این کمیته حضور یابند. ضمن این که تهیه برنامه‌های اجرایی اقدامات کنترل سیلاب اهمیت زیادی دارد. باید برش‌های دستگاهی و استانی از کارهایی که نیاز است در طول سال انجام دهیم تهیه شود. باید برنامه‌ها مشخص باشد تا اعتبارات در نظر گرفته شود.

وی بر لزوم رفع موانع پیش روی جریان سیلاب و در مسیر رودخانه‌ها تاکید کرد و با اشاره به وجود سازه‌های تقاطعی فاقد آبگذر ایمن گفت: طبق آخرین آمارهای ثبت شده 8 هزار و 192 سازه تقاطعی فاقد آبگذر ایمن در کشور وجود دارد که تا کنون از این تعداد فقط 482 مورد رفع انسداد شده است. بیشترین تعداد سازه‌های ناایمن نیز با یک‌هزار و 457 مورد متعلق به راه و شهرسازی است. 1029 سازه نیز به شهرداری‌ها تعلق دارد که باید ایمن‌سازی شود. دستگاه‌ها در استان‌ها حتما در این زمینه به طور جدی ورود کنند.

در این جلسه علاوه بر چند تن از مسئولان ملی از وزارت نیرو، هواشناسی و جهاد کشاورزی، تعدادی از مدیران عامل شرکت‌های آب منطقه‌ای استان‌ها مختصری از اقدامات انجام شده برای آمادگی در مواجهه با سیل را شرح دادند.

کمیته ملی راهبری کنترل و کاهش خطر سیل در راستای اجرای بند 5 دستورالعمل کنترل آب‌های سطحی(سیل) تشکیل شده است. هدف از تشکیل این کمیته‌ در سطح ملی و استانی نیز برنامه‌ریزی، پیگیری و هماهنگی اقدامات مترتب در راستای ایجاد سازوکارهای لازم برای کنترل آب‌های سطحی ناشی از سیل در سطح ملی و استانی است.

کد خبر: 2607
  تاریخ خبر : 1402/07/08
  آخرین به‌روزرسانی : 1402/07/08
 مدیر روابط عمومی
 325
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 41
  • بیشترین بازدید همزمان : 303
  • بازدید امروز : 1,401
  • بازدید دیروز : 16,738
  • کل بازدید : 17,876,601
  • آخرین به روزرسانی : 1403/02/08 14:23:01
  • شناسه IP شما : 3.17.154.171

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : ساری کیلومتر 3 جاده ساری - قائمشهر
  • کدپستی : 4815898643
  • تلفن : 4-01133347801
  • فاکس : 01133347800
  • پست الکترونیکی : info[at]mzrw.ir
  • پیامک : 030007650007574
  • تلفن گویا : 1821