|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران:

آورد رودخانه‌های مازندران نسبت به پاییز پارسال ۵۶ درصد افزایش یافت

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران گفت: بارندگی‌های خوب پاییز امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش قابل توجهی در آمارهای آبی استان ایجاد کرد و آورد رودخانه‌های استان را نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۶ درصد افزایش داد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای مازندران، حیدر داوودیان در سومین جلسه شورای حفاظت از منابع آب مازندران که عصر روز یکشنبه -28 آبان- در سالن شهید باهنر استانداری مازندران برگزار شد، گفت: از ابتدای سال آبی تا کنون 50 میلیون متر مکعب آب در سدهای استان ذخیره شده است. آورد رودخانه‌های استان در آبان امسال 162 میلیون متر مکعب بود که 44 درصد نسبت به آبان پارسال افزایش و 11 درصد نسبت به مدت مشابه درازمدت کاهش نشان می‌دهد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران خاطرنشان کرد: از ابتدای سال آبی 336 میلیون مترمکعب آورد رودخانه‌های استان بود که نشان می‌دهد نسبت به سال گذشته 56 درصد افزایش و نسبت به درازمدت حدود 10 درصد عقب ماندگی داریم. به عبارتی دیگر آمارها نشان می‌دهد که با وجود بارندگی‌های خیلی خوبی که داشتیم هنوز نسبت به دوره درازمدت عقب‌ هستیم.

داوودیان افزود: در حال حاضر کل آب ذخیره شده در سدهای استان 135 میلیون مترمکعب است که 30 درصد پرشدگی مخازن سدهای در حال بهره‌برداری استان را نشان می‌دهد. از ظرفیت 405 میلیون متر مکعبی آب‌بندان‌های استان نیز در حال حاضر 61 میلیون متر مکعب پر است.

به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران در حال حاضر سد شهید رجایی 33 میلیون متر مکعب، سد گلورد 7.5 میلیون متر مکعب و سد البرز 77 میلیون متر مکعب آب ذخیره شده دارند.

وی با اشاره به ضرورت ساخت چند سد دیگر برای افزایش توان مهار آب‌های سطحی در استان گفت: در حال حاضر چهار سد در حال اجرا در استان داریم که شامل سدهای هراز، گلورد، زارم‌رود و سجادرود است. البته عملیات اجرایی سد سجادرود هنوز آغاز نشده، اما با تکمیل همه مراحل مقدماتی و مطالعاتی، این سد آماده آغاز عملیات اجرایی است و در صورتی که منابع مالی تامین شود می‌توانیم ادامه کار را داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران خاطرنشان کرد: مطالعات سد کسلیان و سد آزارود پایان یافته و در استان نیز ادارات کل منابع طبیعی و حفاظت محیط زیست این مطالعات را تایید کردند، اما در سطح ملی این دو دستگاه با مشکلاتی مواجه شدیم که پیگیر رفع مشکل هستیم.

محرومیت مازندران از زیرساخت‌های مهار آب سطحی

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران نیز در این نشست با بیان اینکه توان مازندران برای مهار آب‌های سطحی باید افزایش یابد، اظهار کرد: مازندران سومین استان پربارش کشور است، اما میزان سرمایه‌گذاری انجام شده در مازندران برای مهار آب‌های سطحی اما با این ظرفیت بارندگی همخوانی ندارد. نتیجه نیز این شده که رقم بهره‌مندی مردم مازندران از آب‌های سطحی کمتر از 12 درصد است.

احمد توکلی اظهار کرد: به دلیل نبود زیرساخت‌های مهار آب‌های سطحی آب شیرین و با کیفیتی که به لطف خدا نصیب مازندران می‌شود، اما به سرعت به دریا می‌رسد و به آب شور تبدیل می‌شود.

وی افزود: در حوزه آب استان به هم‌افزایی و همراهی همه دستگاه‌ها نیاز داریم. این‌که هر دستگاه یک برنامه مستقل داشته باشد منطقی نیست. معاون عمرانی استاندار تصریح کرد: امسال در عباس‌آباد یک‌هزار و 800 میلیمتر بارندگی داشتیم، اما در همین شهرستان برای تأمین آب آشامیدنی با مشکل مواجهیم. این نشان می‌دهد که ما در زیرساخت‌ها عقب هستیم.

توکلی با بیان این‌که باید طرح‌های مرتبط با مهار آب‌های سطحی در استان با سرعت بیشتری دنبال شود، اظهار کرد: اگر به سمت مدیریت و مهار آب‌های سطحی و اجرای طرح‌های آبخوان‌داری و آبخیزداری نرویم باید همیشه منتظر وقوع حوادثی مانند سیل‌های اخیر در استان باشیم.

وی افزود: خوشبختانه همین هفته دستورالعملی ابلاغ شد که هیئت دولت به استان‌ها اختیار عمل داد تا در حوزه کارگروه‌های زیربنایی تصمیم‌های عملیاتی اتخاذ شود. یعنی خروجی‌های شورای حفاظت منابع آب استان می‌تواند به مرحله اجرا برسد. باید از این ظرفیت به بهترین شکل استفاده کنیم.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: تمام تلاش‌مان باید در استان این باشد که آب مازندران را تنظیم کنیم. تمام مطالعات باید در زمینه تنظیم و استفاده بهینه از آب رقم بخورد. ضمن این‌که همه ما در کنار هم نباید این اجازه را بدهیم که از سرشاخه‌های سرازیر شده به مازندران آب برداشت شود.

توکلی تصریح کرد: وقتی هنوز در مازندران مشکلات آب آشامیدنی و کشاورزی را حل نکردیم، نباید منابع آبی استان را از دست دهیم. مگر این‌که ابتدا حق استان از منابع آبی تامین شود و مازاد بر نیاز استان در اختیار سایر استان‌ها قرار بگیرد.

وی افزود: اصلاح الگوی کشت نیز یکی از مسائلی است که باید در زمینه مدیریت منابع آب مورد توجه قرار گیرد. انتظار می‌رود جهاد کشاورزی در این حوزه عملکرد برجسته‌تر و جدی‌تری داشته باشد.

معاون امور عمرانی استاندار مازندران اظهار کرد: رودخانه‌های ما باید سازه‌های تنظیمی داشته باشند. ضمن این که پاکسازی سدهای سرشاخه‌گیر نیز باید در زمان مناسب انجام شود.

توکلی در اظهارات خود به مسائلی مانند ضرورت تکمیل سد هراز، حل معضل زباله عمارت، اطلاع‌رسانی به موقع پیش از وقوع سیل در سطح گسترده، کاهش برداشت آب از منابع زیرزمینی و انجام اقدامات لازم برای پیشگیری از فرونشست در مازندران نیز تاکید کرد.

در این نشست تعدادی از مسئولان دستگاه‌های عضو شورای حفاظت منابع آب از جمله هواشناسی، جهاد کشاورزی و منابع طبیعی نیز به بیان آخرین اقدامات انجام شده در راستای مصوبات جلسه پیشین شورای حفاظت از منابع آب که 28 تیر امسال برگزار شده بود پرداختند.

کد خبر: 2638
  تاریخ خبر : 1402/08/28
 مدیر روابط عمومی
 366
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 40
  • بیشترین بازدید همزمان : 303
  • بازدید امروز : 5,472
  • بازدید دیروز : 16,738
  • کل بازدید : 17,880,672
  • آخرین به روزرسانی : 1403/02/09 11:35:53
  • شناسه IP شما : 13.58.77.98

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : ساری کیلومتر 3 جاده ساری - قائمشهر
  • کدپستی : 4815898643
  • تلفن : 4-01133347801
  • فاکس : 01133347800
  • پست الکترونیکی : info[at]mzrw.ir
  • پیامک : 030007650007574
  • تلفن گویا : 1821