|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

دومین جلسه کمیته راهبری کنترل و کاهش خطر سیلاب مازندران برگزار شد

دومین جلسه کمیته راهبری کنترل و کاهش خطر سیلاب مازندران با حضور مدیرکل مدیریت بحران، مدیرکل هواشناسی و مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای مازندران، اعضای کمیته راهبری کنترل و کاهش خطرات سیلاب مازندران صبح امروز –یکشنبه- با حضور در سالن جلسات شرکت آب منطقه‌ای مازندران آخرین اقدامات انجام شده برای مدیریت سیلاب در استان را تشریح کردند و مسائل و مشکلات موجود در فرآیند اجرای برنامه‌های پیشگیرانه را مورد بررسی قرار دادند.

 در این جلسه مسائلی مانند آزادسازی مسیر رودخانه‌ها برای رعایت حریم و بستر، ایمن‌سازی سازه‌های تقاطعی فاقد آبگذر ایمن در استان، جمع‌آوری چوب‌های رها شده در حریم و بستر رودخانه‌ها و پاکسازی سدهای سرشاخه‌گیر مورد بررسی قرار گرفت.

 این کمیته استانی ذیل کمیته ملی راهبری کنترل و کاهش خطر سیل در راستای اجرای بند 5 دستورالعمل کنترل آب‌های سطحی(سیل) تشکیل شده و برنامه‌ریزی، پیگیری و هماهنگی اقدامات مترتب در راستای ایجاد سازوکارهای لازم برای کنترل آب‌های سطحی ناشی از سیل در سطح ملی و استانی را دنبال می‌کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران در این جلسه با بیان این‌که بی‌توجهی به رعایت حقوق رودخانه‌ها از عوامل اصلی وقوع خسارت در سیل‌های استان است، گفت: بر اساس داده‌هایی که از سیل‌های اخیر استان ثبت شده برخی از این سیل‌ها در حدی نبودند که خسارات به جا بگذارند. اما بی‌توجهی بعضی افراد به رعایت حریم و بستر رودخانه‌ها با وجود هشدارها و تاکیداتی که به طور مستمر در این زمینه داریم، سبب می‌شود با همین مقدار حجم سیلاب هم شاهد وقوع خسارات اینچنینی باشیم.

حیدر داوودیان افزود: وجود برخی سازه‌های تقاطعی در مسیر رودخانه‌ها نیز عامل وقوع سیلاب است که برای حل این مشکل هم به همکاری دستگاه‌های مختلف نیاز داریم. در همین راستا نیز 268 سازه تقاطعی فاقد آبگذر ایمن توسط همکاران ما در شرکت آب منطقه‌ای مازندران شناسایی شد که برای تعیین تکلیف به اداره کل راهداری استان معرفی شد.

وی خاطرنشان کرد: انجام برخی اقدامات پیشگیرانه مربوط به سیل به جذب اعتبارات نیاز دارد و به دلیل برخی کاستی‌های اعتباری بخشی از این اقدامات انجام نمی‌شود. در برخی موارد نیاز است که مکاتباتی را در سطح ملی داشته باشیم تا اعتبارات لازم تامین شود. لازم است که برآوردهای اعتباری برای اجرای طرحهای مرتبط توسط هر دستگاه به اداره کل مدیریت بحران استان اعلام شود تا در سطح ملی پیگیری برای تامین اعتبار انجام شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران با اشاره به ضرورت پاکسازی پشت سدهای سرشاخه‌گیر نیز اظهار کرد: ما آمادگی داریم تا برای پاکسازی پشت سدهای سرشاخه‌گیر و برداشت مصالح رسوب کرده ناشی از وقوع سیلاب وارد عمل شویم. امکان هماهنگی با پیمانکاران در این زمینه برای ما وجود دارد، اما برای دسترسی به محدوده پشت سد به منظور لایروبی به همراهی و همکاری اداره کل منابع طبیعی نیاز داریم. در صورتی که راه دسترسی به این محدوده‌ها برای پیمانکار ایجاد شود امکان برداشت مصالح به منظور پاکسازی وجود دارد.

داوودیان به معضل ایجاد زیرگذرهای غیراستاندارد در نقاط مختلف استان در فضای زیر پل‌ها و با اشغال بستر رودخانه‌ها اشاره کرد و گفت: یکی از معضلات ما در حاشیه رودخانه‌ها که طی سال‌های اخیر افزایش یافته، وجود زیرگذرهای ایجاد شده در بستر رودخانه‌ها و زیر پل‌هاست. در برخی نقاط استان به ویژه غرب مازندران چنین زیرگذرهایی می‌توانند خطرآفرین باشند.

وی افزود: یک سری از این زیرگذرها مجرای رودخانه‌ را تنگ می‌کند و یک سری دیگر هم شاید مانع جریان آب نباشند، اما خطرات جانی ایجاد می‌کنند. باید متولی مشخصی در این زمینه تعیین شود تا دست‌کم در زمان وقوع سیلاب تردد از زیرگذرها ممنوع شود. برای نمونه شهرداری بابل به این موضوع توجه کرده و هنگام وقوع سیلاب تردد از زیرگذرها ممنوع می‌شود تا دست‌کم احتمال وقوع خطر کاهش یابد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران تاکید کرد که زیرگذرهایی که در دسته نخست قرار دارند باید بسته شوند و در زیرگذرهای دسته دوم باید نظارت و پایش و مدیریت بیشتری انجام شود.

مدیرکل مدیریت بحران مازندران: مستندسازی سیلاب‌ها ضروری است

مدیرکل مدیریت بحران مازندران نیز در این جلسه با بیان این‌که مستندسازی سیلاب‌های گذشته ضروری است، گفت: باید مشخصات دقیق و با جزئیات سیل‌های رخ داده در استان نیز گردآوری شود و مورد مطالعه قرار گیرد. شهرداری‌ها و دهیاری‌ها نیز تکلیف‌شان را در بحث شناسایی نقاط پرخطر و سازه‌های تقاطعی فاقد آبگذر ایمن جدی بگیرند.

حسینعلی محمدی شیرکلایی افزود: همه دستگاه‌ها باید هماهنگ باشند تا برای تدوین طرح جامع مقابله با سیلاب مازندران داده‌های لازم و مورد نیاز مانند مشخصات فنی تاسیسات و سازه‌های موجود در حریم و بستر رودخانه‌ها و عرصه‌های تحت تملک و مدیریت در اطراف رودخانه‌ها و مناطق سیل‌خیز را در اختیار شرکت مشاور طرح جامع قرار دهند.

وی خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود همه دستگاه‌ها و به ویژه اعضای کمیته راهبری کنترل و کاهش خطرات سیلاب استان همکاریهای لازم را در این زمینه داشته باشند.

مدیرکل مدیریت بحران مازندران درباره وجود سازه‌های تقاطعی فاقد آبگذر ایمن اظهار کرد: لازم است ذیل کمیته راهبردی کمیته‌ای را با عنوان کمیته پایش تشکیل دهیم که طی بازه مشخص و محدودی از سازه‌های تقاطعی فاقد آبگذر ایمن که توسط شرکت آب منطقه‌ای مازندران شناسایی شد بازدیدی داشته باشد و آخرین وضعیت این سازه‌ها توسط این کمیته برای تعیین تکلیف نهایی مورد بررسی قرار گیرد.

محمدی شیرکلایی درباره وجود زیرگذرهای غیراستانداردی در استان نیز خاطرنشان کرد: این زیرگذرها که زیر پل‌ها و در بستر رودخانه‌ها ایجاد شده باید بسته شوند و مسئدولیت هر خسارتی که در این زیرگذرها ایجاد می‌شود بر عهده دستگاه و مسئولی است که اجازه و تایید ساخت چنین زیرگذری را صادر کرد.

در این جلسه نمایندگان دستگاه‌های عضو کمیته راهبری کنترل و کاهش خطر سیلاب مازندران نیز درباره آخرین اقدامات انجام شده مرتبط با این دستگاه‌ها و همچنین موانع پیش روی به سرانجام رسیدن برنامه‌های مد نظر توضیحاتی را ارائه کردند.

کد خبر: 2644
  تاریخ خبر : 1402/09/12
 مدیر روابط عمومی
 294
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 58
  • بیشترین بازدید همزمان : 303
  • بازدید امروز : 7,071
  • بازدید دیروز : 16,738
  • کل بازدید : 17,882,271
  • آخرین به روزرسانی : 1403/02/09 11:35:53
  • شناسه IP شما : 3.21.104.109

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : ساری کیلومتر 3 جاده ساری - قائمشهر
  • کدپستی : 4815898643
  • تلفن : 4-01133347801
  • فاکس : 01133347800
  • پست الکترونیکی : info[at]mzrw.ir
  • پیامک : 030007650007574
  • تلفن گویا : 1821