|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

مدیرعامل شرکت آّب منطقه‌ای مازندران مطرح کرد:

تحول‌آفرینی دولت سیزدهم در اجرای طرح‌های بخش آب مازندران

مدیرعامل شرکت آّب منطقه‌ای مازندران گفت: طی سه سال فعالیت دولت سیزدهم با نگاه ویژه وزارت نیرو در تخصیص اعتبارات و رشد بیش از چهار برابری بودجه برای تکمیل طرح‌ها، سرعت اجرا و پیشرفت طرح‌های زیرساختی حوزه آب این استان به شکل چشمگیری افزایش یافت و چندین طرح آبیاری، آبرسانی و ایمن‌سازی رودخانه‌ها تکمیل شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای مازندران، حیدر داوودیان با بیان این‌که وزارت نیرو در دولت سیزدهم نگاه مستمر و ویژه‌ای به اجرای طرح‌های حوزه آبرسانی و آبیاری دارد، اظهار کرد: روند تخصیص اعتبارات تملک دارایی‌‌های سرمایه‌ای این شرکت از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم تا کنون بیش از 4 برابر افزایش یافته و از 4 هزار و 300 میلیارد ریال در زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم به حدود 11 هزار میلیارد ریال در سال نخست و 15 هزار میلیارد ریال در سال دوم دولت افزایش یافت.

وی افزود: در این سه سال ده‌ها طرح عمرانی مرتبط با منابع آبی و تأمین و توزیع آب مصرفی بخش‌های آشامیدنی و کشاورزی در مازندران به بهره‌برداری رسید که تاثیر زیادی در بهبود عملکرد تامین و توزیع آب آشامیدنی و کشاورزی این استان داشت.

آبرسانی به شهرهای گروه الف

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران خاطرنشان کرد: تکمیل عملیات اجرایی آبرسانی به بابل و بابلسر از سد آیت‌الله صالحی مازندرانی یکی از مهم‌ترین طرح‌های آبرسانی استان بود که طی سه سال اخیر پیشرفت فیزیکی چشمگیری داشت و به نقطه پایانی نزدیک شده است.

داوودیان اظهار کرد: با تکمیل این طرح آبرسانی در شهریور 1401 شامل خط انتقال ۵۰ کیلومتری و زیرساخت‌هایی اعم از ایستگاه پمپاژ و مخزن آب، 30 میلیون متر مکعب آب آشامیدنی سالم و پایدار بیش از ۶۰۰ هزار نفر جمعیت استان در شهرهای گروه الف در شهرستان‌های بابل و بابلسر تأمین شد. در فاز نهایی طرح نیز اجرای خط انتقال آب از بابلسر به فریدونکنار برای رساندن آب سد آیتالله صالحی مازندرانی(البرز) به این شهر در حال انجام است.

طرح اضطراری آبرسانی به خرم‌آباد

وی اجرای طرح اضطراری آبرسانی به شهر خرم‌آباد تنکابن را از دیگر پروژه‌های مهم به بهره‌برداری رسیده حوزه آبرسانی استان طی سه سال اخیر عنوان کرد و گفت: عملیات اجرایی پروژه آبرسانی به شهر خرم‌آباد که در قالب طرح‌های اضطراری برای تأمین آب آشامیدنی در استان تعریف شده بود، با نگاه ویژه وزارت نیرو در تأمین اعتبارات مورد نیاز پایان یافت و دی پارسال با حضور وزیر نیرو به شبکه آبرسانی استان متصل شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران اظهار کرد: عملیات اجرایی این پروژه اضطراری برای رفع مشکل تأمین آب آشامیدنی شهر خرم‌آباد سال ۱۴۰۱ آغاز شد و با نگاه ویژه وزارت نیرو در تامین اعتبار با اجرای یک خط انتقال رفت و برگشت به طول مجموع هشت هزار و ۴۰۰ متر با لوله پلی‌اتیلن به قطر ۵۰۰ میلیمتر، یک ایستگاه پمپاژ با ظرفیت ۱۳۰ لیتر بر ثانیه و تجهیز مخزن پنج هزار مترمکعبی خرم‌آباد طی کمتر از 15 ماه به بهره‌برداری رسید.

داوودیان افزود: مجتمع آبرسانی ۱۴ روستای دهستان لفور سوادکوه شمالی نیز از دیگر طرح‌های مهم آبرسانی استان است که در سه سال اخیر ۲ فاز آن به پایان رسید و فاز سوم نیز در حال اجرا است.

تکمیل طرح آبرسانی به ساری از سد شهید رجایی

وی خاطرنشان کرد: اجرای طرح تکمیل آبرسانی به شهر ساری از سد شهید رجایی نیز از طرح‌های مهم و اولویت‌دار حوزه آبرسانی استان است که عملیات اجرایی آن در این دولت آغاز شد و به پایان رسید. برای اجرای این طرح تکمیلی آبرسانی در مجموع ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار هزینه شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران افزود: در این طرح علاوه بر خط انتقال سه کیلومتری جدیدی که اجرا شد، با هدف افزایش پایداری تأمین آب آشامیدنی ساری یک مخزن ۲۰ هزار مترمکعبی جدید نیز در منطقه باغ کرمانی ساخته شد و با بهره‌برداری از آن آب آشامیدنی شهر ساری پس از ورود به ۲ مخزن ۲۰ هزار مترمکعبی وارد شبکه توزیع شهری می‌شود.

آغاز اجرای طرح‌های آبرسانی

داوودیان با بیان این‌که تکمیل مخزن 2 هزار متر مکعبی آب آشامیدنی رامسر نیز از دیگر دستاوردهای دولت سیزدهم برای حوزه آبرسانی در مازندران است، گفت: در این مدت علاوه بر بهره‌برداری از برخی طرح‌های آبرسانی، عملیات اجرایی تعدادی از طرح‌های مهم و آینده‌نگرانه آبرسانی استان نیز آغاز شد.

به گفته وی آغاز عملیات اجرایی مخزن ۱۰ هزار متر مکعبی آب آشامیدنی رامسر، آغاز عملیات اجرایی طرح آبرسانی به شهرستان تنکابن به عنوان فاز نخست مجتمع شماره یک آبرسانی مازندران و آغاز اجرای طرح اضطراری آبرسانی به شرق مازندران نیز برخی از طرح‌های مهم آبرسانی استان هستند که در این دولت وارد فاز اجرایی شدند.

داوودیان با اشاره به اجرای طرح‌های مربوط به تامین آب کشاورزی نیز گفت: در این مدت با افزایش اعتبارات تخصیصی بخش قابل توجهی از طرح‌های تأمین آب کشاورزی استان نیز اجرا شد که نقش مهمی در کاهش تنش‌های آبی ناشی از خشکسالی سه سال اخیر استان داشت.

افزایش کشتزارهای زیر پوشش شبکه‌های آبیاری

وی افزود: طی این سه سال به مساحت کشتزارهای زیر پوشش شبکه آبیاری و زهکشی گلورد دست‌کم 500 هکتار افزوده شد. شبکه آبیاری و زهکشی البرز نیز با گسترش زیرساخت‌ها 780 هکتار دیگر از کشتزارهای مناطق پایین‌دست را زیر پوشش قرار داده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران از طرح انتقال آب سد آیت‌الله صالحی مازندرانی به عنوان یکی از طرح‌های ویژه اجرا شده در دولت سیزدهم یاد کرد و گفت: طرح انتقال آب از شبکه البرز به رودخانه سیاهرود شهریور 1400 و در ابتدای فعالیت دولت سیزدهم با هدف کمک به رفع تنش آبی کشتزارهای شهرستان جویبار آغاز شد و طی کمتر از ۲ سال به بهره‌برداری رسید.

داوودیان افزود: ساخت کانال یک‌هزار و 570 متری آبرسان از شبکه البرز به رودخانه سیاهرود، یکی از زیر‌پروژه‌های طرح شبکه آبیاری و زهکشی سد البرز است که برای اجرای آن حدود 240 میلیارد ریال هزینه شد. با بهره‌برداری از این خط انتقال که با اجرای کانال بتنی و لوله‌گذاری ایجاد شد، یک هزار لیتر بر ثانیه آب سد البرز برای آبیاری بیش از 2 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی جویبار به رودخانه سیاهرود انتقال داده می‌شود.

پشیرفت 60 درصدی سد هراز

وی با اشاره به افزایش سرعت عملیات اجرایی سد بزرگ هراز طی سه سال اخیر اظهار کرد: روند اجرای عملیات ساخت بدنه سد هراز در دولت سیزدهم سرعت بیشتری گرفت در حال حاضر به پیشرفت فیزیکی 60 درصدی رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران خاطرنشان کرد: پیشرفت فیزیکی این سد از سال 1388 که عملیات اجرایی آن آغاز شد تا سال 1400 یعنی طی 12 سال به حدود 42 درصد رسیده بود. اما از سال 1400 تا کنون و در کمتر از سه سال پیشرفت فیزیکی این سد 18 درصد رشد داشت و به 60 درصد رسید.

به گفته داوودیان ارتفاع در نظر گرفته شده برای دیواره سد هراز 151 متر است که در حال حاضر به ارتفاع 83 متر از کف پی رسیده است.

وی افزود: عملیات اجرایی جاده جایگزین هراز نیز که برای تکمیل سد هراز در حال ساخت است در دولت سیزدهم پیشرفت قابل توجهی داشت و به پیشرفت فیزیکی 33 درصدی رسیده است.

شتاب‌بخشی به آبگیری سد گلورد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران به اقدامات انجام شده طی سه سال اخیر برای بهره‌برداری و آبگیری کامل سد گلورد نیز اشاره کرد و گفت: تکمیل فرآیند تجهیز و نصب تاسیسات سد گلورد و آغاز عملیات نصب قطعات سازه پل فلزی زیرقوسی دریاچه این سد نیز یکی از گام‌های جدی شرکت آب منطقه‌ای و وزارت نیرو در دولت سیزدهم برای تأمین آب کشاورزی و آشامیدنی شرق مازندران است.

داوودیان افزود: سد گلورد طی چند سال اخیر به دلیل تکمیل نشدن جاده جایگزین روستاهای بالادست به طور کامل آبگیری نشد. در دولت سیزدهم تکمیل جاده جایگزین و ساخت پل بزرگ زیرقوسی گلورد در دستور کار قرار گرفت و با تامین اعتبارات لازم اکنون شاهد پیشرفت فیزیکی 83 درصدی مجموع پروژه پل و پیشرفت فیزیکی 23 درصدی نصب قطعات این سازه فلزی هستیم که پیش‌بینی می‌کنیم تا پاییز امسال به پایان برسد.

رشد شاخص‌های اجرایی طرح‌های زودبازده

وی رشد بیش از 2 برابری اجرای طرح‌های زودبازده بخش آب را نیز از دستاوردهای افزایش توجه دولت سیزدهم به تخصیص اعتبارات برای پروژه‌های مازندران بیان کرد و گفت: در سه سال اخیر 20 سد انحرافی با توان تامین و تنظیم 30 میلیون مترمکعب در مازندران به بهره‌برداری رسید که در مقایسه با عملکرد دولت قبل حدود 1.5 برابر رشد را نشان می‌دهد. مجموع توان تنظیم و تامین آب کشاورزی پروژه‌های اجرا شده در مازندران توسط دولت قبلی 20 میلیون متر مکعب بود.

https://eitaa.com/ab_mazandaran/775

داوودیان افزود: با افزایش اعتبارات از منابع مختلف در زمینه اجرای طرح‌های مهندسی رودخانه نیز پیشرفت قابل توجهی داشتیم. به طوری که مجموع طول دیواره‌سازی در استان از ۲ کیلومتر در دولت قبل به حدود پنج کیلومتر در سه سال فعالیت دولت سیزدهم رسید که رشد 2.5 برابری را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اهمیت لایروبی رودخانه‌ها و نهرها و اولویت داشتن اجرای این اقدام در مازندران اظهار کرد: طول لایروبی‌های انجام شده در رودخانه‌های مازندران زمان فعالیت دولت قبل 80 کیلومتر بود که این رقم در سه سال اخیر با ۲.۲ رشد به 180 کیلومتر افزایش یافت.

داوودیان اظهار کرد: اقدامات شرکت آب منطقه‌ای مازندران در سایر حوزه‌های وظایف و اختیارات این دستگاه نیز با همین میزان پیشرفت و رشد در حال انجام است و در تلاش هستیم تا به موازات صیانت از منابع آبی استان، با تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام آبرسانی و آبیاری استان مسائل موجود در بخش آب استان کاهش یابد.

 

کد خبر: 2765
  تاریخ خبر : 1403/03/09
 مدیر روابط عمومی
 93
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 43
  • بیشترین بازدید همزمان : 303
  • بازدید امروز : 2,458
  • بازدید دیروز :
  • کل بازدید : 18,326,585
  • آخرین به روزرسانی : 1403/03/27 15:41:01
  • شناسه IP شما : 3.135.218.93

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : ساری کیلومتر 3 جاده ساری - قائمشهر
  • کدپستی : 4815898643
  • تلفن : 4-01133347801
  • فاکس : 01133347800
  • پست الکترونیکی : info[at]mzrw.ir
  • پیامک : 030007650007574
  • تلفن گویا : 1821