|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

برنامه‌ریزی برای مدیریت بحران در کمیته راهبری سیلاب مازندران

اقدامات مرتبط با مدیریت سیلاب احتمالی پایان هفته در مازندران به منظور پیشگیری از خسارت‌های احتمالی و اجرای امور ضروری برای شرایط اضطراری در جلسه کمیته راهبری سیلاب مازندران که با حضور مدیرکل مدیریت بحران، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای و سایر مدیران مرتبط برگزار شد مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای مازندران، جلسه کمیته راهبری سیلاب ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران امروز -چهارشنبه 30 خرداد- به میزبانی شرکت آب منطقه‌ای مازندران برگزار شد و مدیران و کارشناسان دستگاه‌های مرتبط آخرین وضعیت پیش‌بینی بارش‌ها و اقدامات ضروری برای پیشگیری از خسارت و امدادرسانی در شرایط اضطرار را بررسی کردند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران در این جلسه از احتمال وقوع سیل و طغیان رودخانه در ارتفاعات چالوس، کلاردشت، نور، آمل، بابل و سوادکوه و سوادکوه شمالی طی امروز و فردا خبر داد و گفت: امروز در ارتفاعات کلاردشت بارندگی شدید پیش‌بینی می‌شود که با توجه به وجود یخچال‌هایی در ارتفاعات این منطقه و گرمای هوا نگرانی بابت احتمال وقوع سیلاب وجود دارد.

حیدر داوودیان اظهار کرد: امروز پیش‌بینی می‌شود از ارتفاعات کلاردشت تا سوادکوه درگیر سیلاب‌هایی خواهیم شد که لازم است همه دستگاه‌های مرتبط این مناطق درآماده‌باش باشند.

وی با اشاره به احتمال جاری شدن روان‌آب و سیلاب در برخی نقاط محورهای کوهستانی خاطرنشان کرد: وقتی در ارتفاعات چالوس بارندگی داریم ابتدا باید وضعیت جاده چالوس را مشخص کنیم. پیشنهاد ما این است که بعدازظهر امروز و فردا -چهارشنبه و پنجشنبه- در جاده‌های چالوس، بلده و کلاردشت محدودیت‌های تردد ایجاد شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران به قدمت جاده چالوس اشاره کرد و گفت: زمانی که این جاده ساخته شد هم وضعیت تردد و بار ترافیکی قابل مقایسه با امروز نبود و هم شرایط آب و هوایی کاملا متفاوت بود. سازه‌های آبگذر این جاده امکان این‌که روان‌آب‌های ناشی از بارش‌های کنونی را از خود عبور دهند ندارند.

داوودیان افزود: طبق بررسی‌های انجام شده حدود 34 متر مکعب بر ثانیه حجم این سیلاب بود. یعنی حتی اگر ظرفیت آبگذری سازه‌های جاده چالوس را به 2 برابر افزایش دهند باز هم در هنگام بارش شدید امکان عبور بدون چالش آب وجود ندارد. بر اساس پایشی که انجام شد با در نظر گرفتن شرایط بارشی و اقلیمی امروز تمام سازه‌های آبگذری جاده چالوس ناایمن هستند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران به تغییر رژیم بارش‌ها نیز اشاره کرد و افزود: امکان پیش‌بینی دقیق زمان و مکان برخی از بارش‌های نقطه‌ای کوتاه‌مدت و سیل‌آسا برای هیچ مؤسسه‌ای وجود ندارد. گاهی بارندگی در نقطه‌ای اتفاق می‌افتد که هیچ ایستگاه هواشناسی یا باران‌سنجی در آن وجود ندارد.

داوودیان خاطرنشان کرد: در مورد سیل اخیر جاده چالوس پیش‌بینی شرایط اضطراری را داشتیم. اما زمان و مکان دقیق بارش به صورت دقیق و نقطه‌ای قابل پیش‌بینی نبود. در چنین شرایطی چاره‌ای نداریم جز این‌که اقداماتی کلی مانند بستن راه‌ها را انجام دهیم.

وی با تاکید بر لزوم اجرای طرح‌های آبخیزداری در مناطق دامنه‌ای و سیل‌خیز مازندران گفت: اگر اجرای درست طرح‌های آبخیزداری را دنبال نکنیم باید هر سال شاهد وقوع سیل و خسارات ناشی از آن باشیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران اظهار کرد: شرایط اقلیمی منطقه طی سال‌های اخیر تغییر کرده و به موازات آن پیامدهای پدیده‌های اقلیمی نیز از شدت بیشتری برخوردار شده‌اند.

داوودیان افزود: در این شرایط باید برای جلوگیری از بروز خسارات و پیشگیری از وقوع شرایط بحرانی، به موازات اعلام هشدارها و افزایش هماهنگی بین دستگاه‌های مرتبط با مدیریت سیلاب و شرایط اضطراری، اقدامات مربوط به آبخیزداری نیز با جدیت دنبال شود.

وی خواستار افزایش همکاری دستگاه‌های مرتبط برای ایمن‌سازی رودخانه‌ها و برداشت آورد سیلاب شد و گفت: در منطقه کلاردشت انباشتی از رسوبات وجود دارد. مکاتبات زیادی وجود دارد که مجوزهای لازم را برای تخلیه انباشت رسوبات دریافت کنیم. امیدواریم در رودخانه‌هایی که آسیب‌پذیر هستیم این مجوزها صادر شود تا اقدامات پیشگیرانه را بتوانیم انجام دهیم.

مدیرکل مدیریت بحران مازندران نیز در این جلسه با تأکید بر این‌که همه دستگاه‌های عضو کمیته راهبری سیلاب نسبت به برگزاری مستمر جلسات و پیگیری آخرین وضعیت مرتبط با سیل در استان اقدام کنند، گفت: اخیرا پیگیری‌هایی برای صدور مجوز قطع درختان ایستاده در بستر رودخانه‌ها به ویژه رودخانه چالوس داشتیم تا ایمن‌سازی مناطق حادثه‌خیز رودخانه‌ با سرعت بیشتری انجام شود.

حسینعلی محمدی شیرکلایی اظهار کرد: رئیس سازمان جنگل‌ها برای تسریع در تعیین تکلیف درختان ایستاده در بستر رودخانه اعلام موافقت کرد و قرار شد درختان ایستاده در بستر فعال رودخانه چالوس طی بازه 20 روزه تعیین تکلیف شود.

وی بر لزوم افزایش دقت در پیش‌بینی نقطه‌ای محل بارش‌های شدید نیز تاکید کرد و گفت: انتظار می‌رود که تا حد امکان پیش‌بینی نقطه‌ای محل بارش‌ها را از سوی هواشناسی داشته باشیم. در این زمینه لازم است نشست‌های مشترک سه‌گانه داشته باشیم و اطلاع‌رسانی‌های لازم برای آگاهی‌بخشی به مردم به صورت گسترده‌تر انجام شود.

کد خبر: 2788
  تاریخ خبر : 1403/03/30
 مدیر روابط عمومی
 315
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 50
  • بیشترین بازدید همزمان : 303
  • بازدید امروز : 5,007
  • بازدید دیروز :
  • کل بازدید : 19,096,185
  • آخرین به روزرسانی : 1403/07/07 13:16:20
  • شناسه IP شما : 18.119.142.232

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : ساری کیلومتر 3 جاده ساری - قائمشهر
  • کدپستی : 4815898643
  • تلفن : 4-01133347801
  • فاکس : 01133347800
  • پست الکترونیکی : info[at]mzrw.ir
  • پیامک : 030007650007574
  • تلفن گویا : 1821