به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقهای مازندران، تکمیل تونل 1830 متری و پل شماره 2 جاده جایگزین هراز در محدوده سد هراز که یکی از اجزای مهم طرح جاده جایگزین به شمار میآید و نقشی اساسی در کاهش بار ترافیکی این محور پرتردد دارد از سر گرفته شد.
به گفته استاندار مازندران، ادامه عملیات اجرایی تونل ۱۸۳۰ متری در محور هراز گامی مهم برای عبور ایمن از منطقه ریزشی، کاهش ترافیک و ارتقای رضایتمندی مردم است که با وجود محدودیتهای مالی، مازندران با تکیه بر توان فنی داخلی و حمایت قرارگاه خاتمالانبیا، مسیر توسعه را با قدرت و ابتکار ادامه میدهد.
مهدی یونسی رستمی اظهار کرد: با توجه به شرایط پیچیده زمینشناسی و ریزشهای مکرر در مسیر فعلی، عملیات تکمیل تونل ۱۸۳۰ متری راهکاری ایمن، مهندسیشده و ملی برای عبور از منطقه پرخطر محور هراز به شمار میآید. این تونل نهتنها ایمنی مسافران را تضمین میکند، بلکه ترافیک نوروزی و آخر هفتهها را نیز بهطور چشمگیر کاهش خواهد داد.
نماینده عالی دولت در مازندران خاطرنشان کرد: با بهرهگیری از قویترین تیم فنی کشور و روشهای ابتکاری که برای نخستینبار در ایران اجرا شده، این طرح وارد مرحلهای جدید از پیشرفت شده است.
یونسی رستمی افزود: با وجود بدهی 1100 میلیارد تومانی مازندران به قرارگاه خاتمالانبیا و تاخیر در تزریق اعتبارات ملی، این قرارگاه با همراهی و تعهد مثالزدنی، مصالح مورد نیاز برای ادامه کار را خریداری و عملیات اجرایی را آغاز کرده که نشاندهنده روحیه جهادی و اعتماد متقابل میان استان و مجموعههای بزرگ عمرانی کشور است.
نماینده عالی دولت در مازندران همچنین از پیگیریهای مستمر برای تأمین منابع مالی از وزارت نیرو، سازمان مدیریت بحران و حقوق معادن خبر داد و افزود: تا امروز حدود ۸۲ میلیارد تومان از محلهای مختلف تأمین شده و مذاکرات برای دریافت ۱۹۰ میلیارد تومان دیگر در جریان است که اگر این اعتبارات بهموقع تزریق شود، این طرح در سه ماه قابل بهرهبرداری خواهد بود.
وی با تأکید بر اینکه تونل جدید در مسیر اصلی جاده هراز قرار دارد و برخلاف مسیرهای انحرافی، از مخاطرات ریزشی و پیچهای غیرایمن عبور میکند، ادامه داد: این طرح نهتنها یک راهحل فنی، بلکه نمادی از اراده استانی برای عبور از بحران، حفظ جان مردم و تحقق توسعه پایدار است.
مدیرعامل شرکت آب منطقهای مازندران نیز درباره از سرگیری عملیات اجرایی تونل 1830 متری و پل بزرگ جاده جایگزین هراز گفت: تکمیل طرح جاده جایگزین هراز به عنوان یکی از اجزای مهم پروژه بزرگ سد هراز از درخواستهای جدی مردم است و با همراهی مسوولان دستگاههای مرتبط و حمایتهای استاندار محترم، تلاشهای زیادی نیز طی ماههای اخیر در استان برای به جریان افتادن این طرح صورت گرفت.
حیدر داوودیان اظهار کرد: سهشنبه هفته گذشته -15 مهر- همراه با جمعی از مسوولان استانی و شهرستانی بازدیدی از کارگاه پل و تونل 1830 متری جاده جایگزین هراز داشتیم و تصمیمهای اثرگذار و مناسبی برای رفع مشکلات مالی پیش روی این طرح اتخاذ شد که با حمایتهای استاندار، از سرگیری عملیات اجرایی این تونل و پل را به دنبال داشت.
به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقهای مازندران، جاده جایگزین هراز به طول ۱۱.۷ کیلومتر که به ساخت پنج پل و ۶ تونل نیاز دارد، بحشی از طرح بزرگ سد هراز است که به دلیل زیر آب رفتن بخشی از جاده هراز در صورت تکمیل و آبگیری سد هراز ساخته میشود.