|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

تاکید نایب رئیس شورای حفاظت منابع آب استان مازندران بر داشتن وحدت رویه در مدیریت منابع آب

به گزارش روابط عمومی آب منطقه ای مازندران: آقای دکتر نبیان معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران، در اولین جلسه شورای حفاظت منابع آب استان در سال جاری که در تاریخ 22 فروردین ماه در سالن شماره 2 استانداری برگزار شد، تاکید کرد کار تیمی باید منسجم تر و با برنامه تر به صورت مستمر انجام شود و در مدیریت آب باید وحدت رویه وجود داشته باشد و هرکس ساز خود را نزند و مسئولین و متولیان برای خدمت رسانی بهتر در بخش آب باید حضور شبانه روزی داشته و در کنار مردم باشند.

 

ایشان وظیفه حاکمیت را پیگیری مشکلات، داشتن برنامه و مدیریت در تمام زمینه های مهم از جمله در بخش آب دانست و گفت: کارگروه فرهنگی باید در ذیل این شورا، با حضور برخی از دستگاه های موثر در این حوزه تشکیل و برنامه های منظمی را جهت فرهنگ سازی، آموزش و اطلاع رسانی تهیه و اجرا نماید.

معاون استاندار مازندران با بیان اینکه امسال سال بسیار کم بارش  و سال سختی را در بخش مدیریت منابع آب در پیش داریم و برای این مهم باید وقت بیشتری را صرف کنیم افزود : گرچه به ظاهر این اولین جلسه شورای حفاظت منابع آب استان است ولی  از ابتدای نوروز تاکنون ده ها جلسه اختصاصی با فرمانداران، با مدیران آب، جهاد کشاورزی و مدیریت بحران در مرکز استان و شهرستان ها و نمایندگان کشاورزان برگزار کردیم که نتایج این جلسات هماهنگی و تعامل بین دستگاه های ذیربط، اجرای طرح های فوری اضطراری، جلوگیری از تنش های اجتماعی  و توسعه فعالیت های اطلاع رسانی و آموزشی بوده است .

ایشان در پایان با تاکید بر  ضرورت رصد روزانه و لحظه ای وضعیت آب تا پایان فصل زراعی، از رسانه ها به ویژه صدا و سیمای مرکز استان خواست تا در مقوله فرهنگ سازی در بخش آب عنایت ویژه ای  در سال جاری داشته باشند.

در ادامه آقای دکتر یخکشی مدیر عامل آب منطقه ای مازندران به تشریح وضعیت بارش و رواناب و ذخیره آب در تاسیسات آبی استان پرداخت و گفت: بارش در ده سال گذشته در استان روند نزولی دارد به ویژه در ارتفاعات که محل ذخیره آب در پشت سدها و یا به صورت برف در کوه هاست  کاهش بیشتری داشته است  و این کاهش بارش موجب کاهش رواناب در رودخانه های استان شده بطوری که میزان رواناب در مقایسه با سال قبل که یک سال کم  بارش بوده 35 درصد و نسبت به دوره شاخص 50 ساله 45 درصد کاهش رواناب  را در رودخانه ها داریم و وضعیت آبگیری سدها در استان خیلی مناسب نیست 40 درصد از حجم سدهای استان خالی است و سد شهید رجایی که سد شاخص و مهم استان است تا کنون 54 میلیون متر مکعب آب در آن ذخیره شده و در مقایسه با سال 95 حدود 115 میلیون و در مقایسه با سال گذشته حدود 73 میلیون متر مکعب کمتر است .

ایشان افزود: تلاش شد تا از مجموع آب غیر بهنگام رودخانه ها  جهت ذخیره سازی آب در 800 قطعه آب بندان های استان تمهیدات لازم به عمل آید که نتایج این بخش از فعالیت ها  ذخیره سازی 90 درصدی حجم آب بندان ها  به جز در منطقه شرق و واحد عمرانی 4 تجن بوده است .

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مازندران در پایان بر مشارکت بهره برداران و دستگاه های اجرایی در امر سازگاری با کم آبی تاکید و افزود: همه باید مصمم باشیم تا  برنامه عملیاتی که برای مناطق مختلف جهت تامین ، تقسیم و توزیع آب بخصوص طرح نوبت بندی و طرح نکاشت در بخشی از اراضی خاص در حوزه تجن  تهیه شده عملیاتی گردد و از اضافه برداشت آب چاه ها  خودداری کنیم و کشاورزانی که چاه های آنها مشمول تعیین تکلیف چاه های فاقد پروانه است جهت دریافت مجوز  به امورات منابع آب مراجعه نمایند تا برای سوخت و دیگر خدمات مورد نیاز با مشکل مواجه نگردند.

 در این جلسه همچنین مهندس رضوی مدیر کل هواشناسی نیز با تشریح وضعیت بارش  در شش ماه گذشته در کشور و استان گفت: از ابتدای مهر تا کنون میزان بارش مورد انتظار 445 میلی متر بوده که به رقم 344 میلی متر در استان کاهش یافته است و پیش بینی ها به گونه ای است که فصل بهار و تابستان روند بارش همچنان کاهشی باشد.

رضوی افزود: میانگین دما در استان در طی 20 سال گذشته همچنان افزایشی است و امسال نیز میزان افزایش دما حدود 4/3 بوده که یک رکورد محسوب می شود. از سویی دیگر برف در ارتفاعات استان ذوب شده و شاهد افزایش میزان تبخیر نیز هستیم.

رضوی با تشریح شاخص های خشکسالی گفت: 99 درصد استان بر اساس شاخص SPI دچارخشکسالی شده که از این میزان 70 درصد استان دچار خشکسالی خیلی شدید، 20 درصد خشکسالی شدید، 7 درصد خشکسالی کم یا خفیف و 1 درصد استان شرایط نرمال را دارد و این بخشی از واقعیت های خشکسالی است که باید با تدبیر با آن سازگاری پیدا کرده و از بروز تنش های اجتماعی و مشکلات اقتصادی پیشگیری کنیم.

 

کد خبر: 1593
  تاریخ خبر : 1397/01/26
 مدیر روابط عمومی
 624
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 66
  • بیشترین بازدید همزمان : 303
  • بازدید امروز : 10,449
  • بازدید دیروز : 17,108
  • کل بازدید : 17,868,911
  • آخرین به روزرسانی : 1403/02/08 08:36:44
  • شناسه IP شما : 18.220.187.178

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : ساری کیلومتر 3 جاده ساری - قائمشهر
  • کدپستی : 4815898643
  • تلفن : 4-01133347801
  • فاکس : 01133347800
  • پست الکترونیکی : info[at]mzrw.ir
  • پیامک : 030007650007574
  • تلفن گویا : 1821