|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

تاکید استاندار مازندران بر ضرورت بازسازی و مرمت آب بندان ها در جلسه شورای حفاظت منابع آب استان

قای دکتر ربیع فلاح استاندار مازندران در جلسه شورای حفاظت منابع آب استان با اشاره به کاهش نزول باران و آبدهی رودخانه ها در سال های اخیر و خسارت ناشی از کم آبی در بخش کشاورزی گفت : برای جبران بخشی از کمبود آب زراعی در استان تا تکمیل سدها و مخازن در دست اجرای استان راهی جز بازسازی و مرمت آب بندان ها ی استان که تعداد آن بالغ بر 800 قطعه در سطح

 

آ 17000 هکتار و با حجم ذخیره 370 میلیون متر مکعب می باشد نداریم و باید در کوتاه مدت اعتباری را برای مرمت و بازسازی این آب بندان ها اختصاص داده و حجم ذخیره آب آن را افزایش دهیم که می تواند این حجم ذخیره تا دوبرابر افزایش یابد .

وی با اشاره به عقب ماندگی استان در بخش سدسازی ، ساخت مخازن آبی را برای مدیریت منابع آب در استان یک ضرورت برشمرد و گفت : انتظار داریم اعتبارات طرح های عمرانی ما در بخش آب بطور کامل تخصیص تا ساخت این طرح های زیربنایی تسریع شود .

دکتر فلاح بابیان اینکه شورای حفاظت منابع آب استان باید پویاتر عمل کند و دارای برنامه عملیات روزانه باشد و کار حفاظت از منابع آب نباید به فصل زراعی ختم شود تصریح کرد: روند خشکسالی در استان رو به تزاید است . درمنطقه شرق استان و بخش مرکزی شرایط خشکسالی بیشتر حاکم است . کمبود ذخیره آب در سد شهید رجایی زنگ خطر را به صدا در آورده همه باید دست به دست هم بدهیم تا مشکلات ناشی از خشکسالی به حداقل برسد .

استاندار مازندران بر تعیین الگوی کشت متناسب با نیاز منطقه و اقتصاد مردم تاکید کرد و یادآور شد : برای انجام این مهم نیازمند اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در سطح منطقه هستیم باید کشاورز ما از وضعیت افت  آب زیرزمینی و تبعات ناشی از آن آگاه شود . آنگاه بتوان  برنامه  15 گانه طرح احیاء و تعادل بخشی را در استان به خوبی اجرا نمود و شاهد نتایج خوب حاصل از اجرای این طرح مهم و ملی در سطح استان باشیم .

قبل از سخنان استاندار مازندران آقای دکتر محمد ابراهیم یخکشی مدیر عامل آب منطقه ای مازندران با تشریح مصوبات شورای عالی آب کشور در زمینه اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی آب زیرزمینی و بر شمردن تکالیف وزارتخانه های نیرو ، جهاد کشاورزی و کشور ،  برنامه عملیاتی این طرح را در استان ارائه و گفت : هدف اصلی این طرح تعادل بین میزان منابع با میزان مصارف در بخش آب زیرزمینی است و همه باید تلاش کنیم تا مشکلاتی از قبیل نشست زمین ، ورود آب شور دریا به آب شیرین و افت کیفیت آب در منطقه نباشیم  .

وی بابیان اینکه وضعیت منابع آب زیرزمینی در دشت بهشهر ، نکا و گلوگاه نامطلوب و دارای شرایط بحرانی است این دشت در این طرح به عنوان پایلوت انتخاب شده است .و آن را ممنوعه اعلام کردیم چرا که این منطقه ، منطقه ای کم بارش و اتکا بیش از حد آن به آب زیرزمینی است لذا برای توسعه کشت شالی و همچنین پرورش ماهی با مشکل مواجه هستیم بطوریکه از 255 میلیون مترمکعب آب مورد نیاز این دشت 72 میلیون متر مکعب از آب سطحی و 180 میلیون از آب زیرزمینی تامین می شود که این رقم بیش از ظرفیت آبخوان منطقه  است .

دکتر یخکشی با اشاره به اینکه استان ما از لحاظ مدیریت منابع آب شرایط خاص خود را دارد تصریح کرد : سدسازی از الزامات مدیریت منابع آب در استان است اما امر حفاظت از منابع آب که یک کار پیشگیرانه است باید به موازات کارهای توسعه ای مورد توجه همه قرار گیرد چرا که ما حتی در شرایط نرمال در این استان برای تامین آب شرب و کشاورزی با مشکل مواجه هستیم .تراکم جمعیت ما بسیار بالا و جمعیت شناور ما زیاد ، کشاورزی ما  آب طلب می باشد لذا بحث حفاظت را به عنوان یک سرمایه همواره در کنار کار توسعه ای خود باید مد نظر داشته باشیم .

مدیر عامل آب منطقه ای مازندران با تشریح برنامه عملیاتی طرح تعادل بخشی در استان بر نصب کنتور هوشمند به ویزه بر روی چاه های صنعتی ، شرب ، تاسیسات خدماتی و انطباق آن با کشت تاکید کرد .

وی در پایان با تشریح اقدامات اضطراری شرکت آب منطقه ای مازندران برای عبور از بحران  میزان کاهش حجم ذخیره سده و آب بندان ها را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود 80 میلیون متر مکعب اعلام کرد و افزود : این مقدار می تواند با مدیریت مشارکتی و صرفه جویی جبران شود و نگرانی های موجود در این زمینه برطرف گردد .

 

 

کد خبر: 842
  تاریخ خبر : 1394/03/31
 کارشناس روابط عمومی
 869
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 86
  • بیشترین بازدید همزمان : 303
  • بازدید امروز : 13,983
  • بازدید دیروز : 20,598
  • کل بازدید : 17,855,337
  • آخرین به روزرسانی : 1403/02/07 10:33:58
  • شناسه IP شما : 13.59.34.87

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : ساری کیلومتر 3 جاده ساری - قائمشهر
  • کدپستی : 4815898643
  • تلفن : 4-01133347801
  • فاکس : 01133347800
  • پست الکترونیکی : info[at]mzrw.ir
  • پیامک : 030007650007574
  • تلفن گویا : 1821